Χένρι Καβίλ, Τζορτζ Κλούνεϊ, Ρόμπερτ Πάτινσον. Εκτός από ταλαντούχοι ηθοποιοί, έχουν ακόμη ένα κοινό χαρακτηριστικό. Θα το συναντήσεις στο πρόσωπό τους. Έχουν τις τέλειες γωνίες, ένα θεληματικό πηγούνι και το ιδανικό πρόσωπο που θα ήθελαν όλοι οι άνδρες και ερωτεύονται οι γυναίκες. Είναι το δυτικό πρότυπο ομορφιάς, που το συναντάς σε κάθε περιοδικό μόδας. Ωστόσο δεν ήταν πάντα έτσι. Ούτε είναι ένα παγκοσμίως ενοποιημένο ιδανικό. Για παράδειγμα στην Κίνα και στην Κορέα, οι άνδρες συρρέουν για χειρουργική επέμβαση ώστε να στρογγυλέψουν το πρόσωπό τους και δεν αισθάνονται λιγότερο άνδρες γι’ αυτό.
Σύμφωνα με τον χειρούργο που ειδικεύεται σε πλαστικές προσώπου, Hermann Sailer, μόλις τις δεκεατίες 1930 και 1940 άρχισε να επικρατεί στη Δύση η επιθυμία του λεγόμενου «anteface» (του προσώπου με προεξοχές προς τα εμπρός). Ωστόσο ενισχύθηκε από το Hollywood, τα περιοδικά μόδας και τα social media και φτάσαμε στο σήμερα ν’ αποτελεί ταυτότητα για μια ορισμένη κυρίαρχη αρρενωπότητα.
Γυρνώντας το ρολόι πριν 100 χρόνια, δεν μπορούσες να κάνεις και πολλά. Το σαγόνι και οι γωνίες στο πρόσωπό σου, εξαρτιόταν από τα γονίδιά σου. Στη συνέχεια, στα τέλη του 20ου αιώνα, ήρθε στη ζωή μας η πλαστική χειρουργική και καλώς ή κακώς όποιος έχει αρκετά χρήματα, μπορεί ν’ αγοράσει το πρόσωπο που θέλει. Για την ακρίβεια κοστίζει κοντά στα 20.000 ευρώ. Καθώς η τεχνολογία έχει προχωρήσει, φέρνοντας μαζί φθηνότερες και λιγότερο επεμβατικές διαδικασίες (όπως τα botox), η γνάθος του superhero είναι ολοένα και πιο διαθέσιμη σε όλους.
H διατροφή για να γίνεις Μπάτμαν δεν είναι για όλους
Η χειρουργική επέμβαση της γνάθου ήταν συνήθως ένα διορθωτικό μέτρο που χρησιμοποιούνταν για την αντιμετώπιση ιατρικών προβλημάτων αλλά μετά την πανδημία, οι άνδρες που αναζητούν αισθητικές παρεμβάσεις έχουν αυξηθεί. Το λεγόμενο «φαινόμενο Zoom», που μας έκανε να κοιτάζουμε τον εαυτό μας από μη κολακευτικές γωνίες όλη μέρα- προκάλεσε αύξηση των αιτημάτων για επεμβάσεις. Σύμφωνα με το The Aesthetics Society, το φαινόμενο Zoom εξηγεί τον λόγο της αύξησης τάξεως 55% σε άνδρες και γυναίκες αναφορικά με τις επεμβάσεις προσώπου το 2021). Γράφοντας στο Newsweek πέρυσι, ο πλαστικός χειρουργός Dr Richard Westreich, ανέφερε ότι τα εμφυτεύματα πηγουνιού είναι η δεύτερη πιο κοινή ανδρική επέμβαση. Παράλληλα με την «υπομεντοπλαστική, μια χειρουργική σύσφιξη της γνάθου που δημιουργεί μεγαλύτερη ευκρίνεια». Το αποτέλεσμα είναι νεανικό και εύπλαστο.
Είναι ακριβώς αυτό το αποτέλεσμα που οδήγησε ορισμένους άνδρες να αρχίσουν να χρησιμοποιούν ενέσιμα καλλυντικά. Παράλληλα το TikTok γεμίζει με βίντεο που απεικονίζουν επεμβάσεις στο σαγόνι και «μεταμορφώσεις ανδρικών μοντέλων». Στο YouTube και στο Instagram, τα βίντεο εμβαθύνουν στον «κανόνα των τρίτων του προσώπου» και στην επιστήμη του ιδανικού προφίλ, εξηγώντας τα πράγματα όπως η Χρυσή Αναλογία (υποτίθεται ότι το τέλειο πρόσωπο θα πρέπει να είναι 1.618 φορές μεγαλύτερο από το πλάτος του). Startups όπως η Qoves Studio έχουν αρχίσει να προσφέρουν «αισθητικές αξιολογήσεις» προσώπου χρησιμοποιώντας AI. Δεν ξέρουμε τι το προκαλεί ή από πού οι άνθρωποι συνεχίζουν να έχουν την ιδέα ότι χρειάζονται χειρουργική επέμβαση γνάθου, αλλά η κατάσταση πλέον είναι εκτός ελέγχου.
Ωστόσο τι γίνεται με εκείνους που πιστεύουν ότι η χειρουργική επέμβαση θα βελτιώσει τη ζωή τους; Συμβαίνει ότι ορισμένοι ασθενείς, όταν αποκτούν ένα φυσιολογικό ή ελκυστικό πρόσωπο, αποδίδουν καλύτερα στη ζωή τους. Αλλά αν αυτός είναι ο κύριος στόχος σου, κανείς πλαστικός δεν μπορεί να στο εγγυηθεί. Μπορεί να τοποθετήσει τα οστά σου στη βέλτιστη θέση για να μεγιστοποιήσει την αισθητική του προσώπου σου, αλλά υπάρχουν μερικά πράγματα στο πρόσωπό σου που δεν μπορούν να αλλάξουν. Και τίποτα στον εγκέφαλό σου δεν μπορεί να αλλάξει με την εγχείρησή του.
Υπάρχουν συχνά ασθενείς που περιμένουν πάρα πολλά από τη χειρουργική επέμβαση. Η αλήθεια είναι ότι δεν μπορεί ν’ αλλάξει την προσωπικότητά σου.