Ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ είναι ο άνθρωπος που βοήθησε στο να τελειώσει ο Ψυχρός Πόλεμος. Ο πολιτικός που διέλυσε την Σοβιετική Ένωση και που ξεκίνησε μια εποχή δυτικής επιρροής στην αγορά -αλλά και στην κουλτούρα- της Ρωσίας. Όμως η νεότερη γενιά ήδη τον μπέρδεψε με τον Κασπάροφ, ενώ οι παλιότεροι δείχνουν να θυμούνται περισσότερο την εμφάνισή του στη διαφήμιση της Pizza Hut παρά την εισαγωγή του όρου «περεστρόικα» στην πολιτική ζωή χώρας. Και η αλήθεια είναι ότι ο Γκορμπατσόφ, όσο και να λέει ότι δεν άγγιξε κομμάτι σίγουρα προσπάθησε να κερδίσει περισσότερα από την διασημότερη αλυσίδα πίτσας.
Είναι πραγματικά διαβολική σύμπτωση ότι ένεκα των γεγονότων η Yum! Brands που έχει τη διάσημη αλυσίδα, έχει εκφράσει την επιθυμία να αποχωρήσει από τη Ρωσία, με την άλλοτε διαφήμιση του Γκορμπατσόφ το 1997 να έχει έρθει ξανά στο προσκήνιο. Για όσους δεν γνωρίζουν, δεν πρόκειται για κάποια τεχνική εξυπνάδα της εποχής, ούτε για κάποιον κομπάρσο που έμοιαζε υπερβολικά στον άλλοτε πολιτικό. Ο Γκορμπατσόφ πράγματι πρωταγωνίστησε μαζί με την εγγονή του, στη διαφήμιση που κυκλοφόρησε σε όλο τον κόσμο εκτός από τη Ρωσία. Γιατί; Γιατί το 1997 o Γκορμπατσόφ βρισκόταν σε μία κατάσταση που μόνο δημοφιλή δεν θα μπορούσες να τον πεις.
Στις προεδρικές εκλογές του 1996 όπου είχε βάλει υποψηφιότητα -οι ίδιες που κέρδισε ο Μπόρις Γέλτσιν- ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ δεν κατάφερε να πάρει ούτε 1%. Η δυσμενής οικονομική κατάσταση στην οποία βρισκόταν η Ρωσία, είχε για τον κόσμο αρχιτέκτονα και αυτός ήταν ο ίδιος ο Γκορμπατσόφ. Οι πολιτικοί του αντίπαλοι την ίδια στιγμή, βρήκαν ευκαιρία να τον κατηγορήσουν πως προέβη σε μία βιαστική κίνηση διάσπασης, ενώ ταυτόχρονα τον κατηγορούσαν ότι ένιωθε περισσότερο ξένος πάρα πολίτης της Ρωσίας. Δεν ήταν τόσο η Pizza Hut ή το άνοιγμα των McDonald’s στη χώρα, όσο το γεγονός πως οι περισσότεροι Ρώσοι δεν είδαν καμία σταθεροποίηση στην οικονομία την μεγαλύτερη περίοδο της δεκαετίας του ’90.
Ο ίδιος ο Γκορμπατσόφ είχε δηλώσει στη New York Times το 1997 πως αν η εμφάνισή του βοηθούσε το καταναλωτικό κοινό, δεν είχε κανένα θέμα να «τσαλακώσει» την εικόνα του για μία διαφήμιση. Άλλωστε εδώ που τα λέμε, το ίδιο το αντικείμενο της διαφήμισης με την οικογένεια να τσακώνεται αν ο Γκορμπατσόφ βοήθησε τελικά ή όχι την Ρωσία να κάνει το επόμενο βήμα, ήταν και είναι μέχρι σήμερα η κύρια διαφωνία για τους υποστηρικτές και τους πολέμιούς του. Η διαφήμιση ωστόσο δεν έδειξε να του ρίχνει την δημοτικότητα στη Δύση και στους ηγέτες της, που για εκείνους υπήρξε ήρωας και ο άνθρωπος που έδωσε τέλος στον Ψυχρό Πόλεμο. Όμως για ένα μεγάλο μέρος της νεολαίας της εποχής αλλά και του κόσμου που μέχρι τότε, ήξερε από τα βασικά έως τίποτα για τις κινήσεις του Γκορμπατσόφ -παρά μόνο ότι τελείωσε την Σοβιετική Ένωση- φαντάζει και λογικό που τον θυμούνται περισσότερο από την διαφήμιση και λιγότερο από άλλά βίντεο που σερφάρουν στο διαδίκτυο. Όπως την ανακοίνωση της διάλυσης των ΕΣΣΔ και των δηλώσεων μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα εις βάρος του.
Για την ιστορία, ο Γκορμπατσόφ είχε ξανακάνει διαφήμιση μέχρι και για την Louis Vuitton. Αλλά φαίνεται πως ο κόσμος δείχνει να θυμάται περισσότερο την διαφήμιση για πίτσα, παρά τις αλλαγές και την μετάβαση με την περεστρόικα.