Τηλεόραση προς γυναικεία βρώση και αντρική απομόνωση

Γιατί ο άντρας κατέληξε ο παρείσακτος της σύγχρονης ελληνικής τηλεόρασης;

Θυμάσαι που κάποτε στα 90’s λέγαμε ότι η τηλεόραση είναι σεξιστική και υποβαθμίζει τη γυναίκα ή την βάζει σε δεύτερη μοίρα ως προς τον άντρα; 20 χρόνια μετά μπορούμε να πούμε και να γράφουμε ακόμα το ίδιο μόνο που τώρα έχει αλλάξει άρδην το πώς και το ποιος. Το how και το whodunnit του τηλεοπτικού «εγκλήματος» της εποχής μας έχει την ίδια πηγή, τον ίδιο πομπό και τον ίδιο δέκτη. Από τη γυναίκα για τη γυναίκα.

Καθώς το αντρικό κοινό των late 10’s άρχισε να πατάει το off στο τηλεκοντρόλ, το μέσο βρήκε την ευκαιρία να εστιάσει εξ ολοκλήρου εκεί που από καιρό ήθελε. Στην γυναικεία μεριά του τηλεοπτικού κοινού. Και για να το κάνει αυτό δημιούργησε μια στρατιά από εμπορικά εκμεταλλεύσιμα σύμβολα και τα καθιέρωσε στο τοπίο. Ο όρος «τηλεοπτικό προϊόν» έχει σήμερα την πιο ακραιφνή του διάσταση.

Μια επιδερμική ματιά στα προγράμματα των μεγάλων καναλιών εκτός του ΣΚΑΪ (σ.σ.: μιας και ο ιδιοκτήτης του έχει μια μανία με την ενημέρωση όπου κι εκεί βέβαια κυριαρχούν δύο γυναίκες – Μπουσδούκου & Κοσιώνη), επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές.

Το πρόγραμμα του ALPHA τη φετινή σεζόν είναι από το πρωί ως το βαθύ βράδυ για τη γυναίκα. Τσιμτσιλή-Μενεγάκη κλείνουν το μάτι στις τηλεθεάτριες, με την πρώτη να έχει στήλη με συμβουλές προς γυναίκες και την δεύτερη να είναι εδώ και χρόνια ο νούμερο ένα σύμβουλος στις οικιακές και προσωπικές καταναλωτικές συνήθειες της γυναίκας. Μετά έρχεται το «Δέστε Τους» που έχει μεν παρουσιαστή το Μουτσινά, πλαισιωμένο δε από 3 γυναίκες και με το περιεχόμενο της εκπομπής να είναι από τις παλιές εποχές της κατ΄ευφημισμόν «ευτυχισμένης σπιτονοικοκυράς». Μία ώρα συζήτηση και κριτική για το τι φόρεσαν γυναίκες στην τηλεόραση είναι ο πυρήνας της εκπομπής. Το βράδυ τα 2 πιο πετυχημένα σίριαλ του, η «Μουρμούρα» και το «Σόι Σου» έχουν ισχυρές γυναικείες παρουσίες και μιλούν εν πολλοίς για το μπρα ντε φερ εντός μιας σχέσης που 9 στις 10 φορές έχει νικήτρια και όχι νικητή.

σακης

Στον ΑΝΤ1 η μέρα ξεκινάει με τον Παπαδάκη, αλλά το κανάλι σαφώς και καίγεται περισσότερο για τη ζώνη 10-1, όπου από φέτος υπάρχει η Σκορδά χωρίς τον Λιάγκα. Αλλά και με τον Λιάγκα, πάλι γυναικείο στόχαστρο υπήρχε, ενώ το Σαββατοκύριακο παίρνουν σκυτάλη η Τζένη Μπαλατσινού με την Μπεκατώρου. Στο Ε υπάρχουν οι Καινούργιου-Καραβάτου-Λαμπίρη-Τατιάνα και Γερμανού τα ΣΚ, στο STAR η Κουτσελίνη και πάει λέγοντας. Θα σας έλεγα ότι είναι μερικά παραδείγματα, αλλά αν τα βάλετε κάτω, μόνο μερικά δεν είναι.

Υπάρχει και πιο σύντομο σενάριο, από το να σας είχα αραδιάσει τα παραπάνω. Αν βρεθεί ποτέ στα χέρια σας το χαρτί της AGB που παίρνει κάθε αρχισυντάκτης εκπομπής, θα παρατηρήσετε τις εξής κατηγορίες κοινού: γενικό, 15-44, γυναίκες 25-44. Αν ψάξετε για άντρες 25-44 φερ΄ειπείν θα είναι χωρίς αντίκρυσμα. Εκεί κοιτάζουν οι εκπομπές γιατί εκεί κοιτάζουν τα εμπορικά των καναλιών. Εκεί κοιτάζουν τα εμπορικά γιατί έτσι έμαθαν κι έτσι παγιώθηκε. Η απώλεια του άντρα είναι μάλιστα κοινό μυστικό μεταξύ των ανθρώπων πίσω από τις καμερες.

Ο λόγος είναι ταυτόχρονα προσφάτως γεννηθείς, αλλά και «παλιοσειρά». Από τη μία φταίει ότι ο άντρας άφησε πίσω την τηλεόραση, έγινε παρατηρητής και τηλεθεατής ξένων εκπομπών τύπου Colbert, Kimmel, Fallon και μέχρι το 2015 Letterman και αναζήτησε την μυθοπλασία στα συνδρομητικά. Κυρίως OTE TV, μετά NOVA και εσχάτως το Netflix. Αυτό ο άντρας δεν το έκανε μόνο γιατί γοητεύτηκε από το καινούργιο. Ήταν ένα διαζύγιο κοινή συναινέσει. Με εξαίρεση τα late night shows Κωστόπουλου και Αρναούτογλου, τα σατιρικά του Θέμου και τους Αρβύλες, δεν υπάρχει πρόγραμμα ελκυστικό προς τον άντρα στην τηλεόραση των τελευταίων ετών. Ούτε καν στη μυθοπλασία. Κάποτε υπήρχαν ο Ακάλυπτος με τον Μάκη που αποτύπωναν την πραγματικότητα των ανδρών της εποχής. Πιο πριν ένας Βλάσσης Μπονάτσος στους Απαράδεκτους που έδινε ταύτιση στον άντρα. Το «Λαβ Σόρρι» που κατάφερε να εκτοξεύσει τον Τάσο Χαλκιά ως macho αντρικό πρότυπο στην εξίσου macho δεκαετία του '90. Μετά είχες και τον Αλέκο τον χασάπη.  Τον Λάζαρο που πήγαινε από κανάρα σε κανάρα και είχε φίλο τον πιστό και ρομαντικό Γρηγόρη. Ή ένα «50-50» που έδινε την ανδρική φιλία στον πιο ωραίο της πίνακα. Επί του παρόντος μια απλή καταγραφή αρκεί για να αντιληφθεί κανείς ότι έχει αλλάξει η προσωπικότητα των ανδρικών fictional χαρακτήρων, με μια ροπή προς το καρικατουρίστικο ή στο μοτίβο της «φαιδροποίησης» των γκέι. Όχι τίποτα άλλο, αλλά η σημερινή κατάσταση των ανδρών, ιδίως γύρω από το φλερτ, θα μπορούσε να δώσει αρκετά ερείσματα κωμικής φύσεως  που θα ταυτιζόταν το κοινό.

50 50

Παράλληλα, υπάρχει μια τάση ότι οι γυναίκες είναι πιο επιρρεπείς στην κατανάλωση. Άρα τα τηλεοπτικά προϊόντα στήνονται με σκοπό την παρακίνηση τους. Γι΄αυτό τα γυναικεία σάιτ είναι money in the bank, γι΄αυτό η Σκορδά και η Μενεγάκη τινάζουν την μπάνκα και γι΄αυτό μαζί τους αναδύθηκε  και το girly πρότυπο (βλ. Μαίρη Συνατσάκη) που επίσης είναι άκρως εκμεταλλεύσιμο εμπορικά. Γι΄αυτό αν θέλετε υπάρχουν περιπτώσεις γυναικών όπως η Μελέτη που δεν συμβάδιζαν με την κατάσταση και προτίμησαν να απέχουν. Η γυναικεία επικράτηση στα τηλεοπτικά είναι τέτοια που από δω και πέρα καμία γυναίκα δεν θα χρειαστεί να δίνει χαρτάκι στον άντρα της για να της πάρει τα σύνεργα για την αποτρίχωση. Θα ξέρει από μόνος του, ίσως και να έχει να προτείνει. Επιπλέον θα γνωρίζει ακόμα και να της συμπαρασταθεί στις δύσκολες μέρες!

Ας μην αναφέρουμε ότι το ποσοστό των ανδρών που ξέρουν τι είναι το τιρκουάζ και η σαλοπέτα έχει τριπλασιαστεί. Αλλά και σε μια αντρική παρέα να κάτσεις, χωρίς ίχνος γυναίκας ανάμεσα τους, η συζήτηση δεν θα μείνει μόνο στη μπάλα, τα αμάξια και την πολιτική. Θα τους δεις να βάζουν βαθμολογίες σε γυναίκες ανάλογα με τις στυλιστικές τους επιλογές. Οι εναπομείναντες άντρες που ανοίγουν το μαύρο κουτί αγγίζουν την «θηλυκή» τους πλευρά.

Για να το δεις και από μια άλλη οπτική δες πως αντιμετώπισε κάθε εκπομπή τον χωρισμό Pitt-Jolie. Ο φίλος Brad βρέθηκε να είναι υπαίτιος και τα κανάλια ανέλαβαν ρόλο παρηγορήτρας για την Angelina. Όχι τίποτα άλλο, έφεραν και σε δύσκολη θέση τον Τράγκα που δεν ήξερε τι να πει στον Brad τα βράδια που τα πίνουν μαζί στα κουτούκια του Μανχάταν.

Την επόμενη φορά λοιπόν που κάποια θέλει να γκρινιάξει για το πως άλλαξαν οι άντρες και το πως χάθηκαν όλα εκείνα τα στοιχεία που έκαναν την τεστοστερόνη μας να τις σαγηνεύει από χιλιόμετρα, καλά θα κάνει να θυμηθεί ότι πλέον δεν έχουμε ούτε ένα αρσενικό πρότυπο στην tv για να μας δώσει έστω μία εικόνα.

Οι άντρες δεν υπάρχουν πια, τους πάτησε η τηλέοραση.



©2016-2024 Ratpack.gr - All rights reserved