Μία από τις καθημερινές συζητήσεις είναι η κίνηση στου δρόμους. Πλέον η ώρα που μένουμε κολλημένοι στο αυτοκίνητο είναι τόση που αν σκεφτούμε έξυπνα στις οχτώ ώρες που εργαζόμαστε θα μπορούσαμε να προσθέσουμε δύο ακόμη στο «πήγαινε και στο έλα» και να βάλουμε δέκα ώρες εργασίας την ημέρα. Ας πούμε ότι αυτό είναι ένα άλλο κεφάλαιο.
Εύλογα μπορεί να σχολιάσει κάποιος «Γιατί πότε δεν είχε κίνηση στους δρόμους;», αλλά η πραγματικότητα είναι ότι έχουν ξεπεραστεί όλα τα επίπεδα των προηγούμενων χρόνων. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση έχει μπει στην «εξίσωση» της ημέρας. Μέσα σε όλα αυτά το επίσης παράδοξο είναι το απροχώρητο που συμβαίνει και στα ΜΜΜ, ειδικά σε αυτά που δεν είναι σταθερής τροχιάς, όπως για παράδειγμα τα λεωφορεία τα οποία δεν φτάνουν στην ώρα τους και ως εκ τούτου γίνεται πιο δύσκολη η χρήση τους από το επιβατικό κοινό. Όλα γνωστά θα μου πεις. Και όλα άλυτα θα πω και εγώ. Μήπως τελικά είναι μονόδρομος η αναβάθμιση του δικτύου των ΜΜΜ σταθερής τροχιάς, δηλαδή του μετρό ή έστω περισσότερα δρομολογία στα ήδη υπάρχοντα;
Πώς είναι να πηγαινοέρχεσαι με τα ΜΜΜ στην Αθήνα;
Ας δούμε ένα πρόσφατο παράδειγμα από το Λάγος, την πόλη της Νιγηρίας με τη μεγαλύτερη κυκλοφοριακή συμφόρηση στον κόσμο που επιτέλους απέκτησε μετρό. Ειδικότερα, μπορεί να χρειάστηκαν περίπου 12 χρόνια για την ολοκλήρωση του έργου, αλλά τελικά συνέβη. Η Μπλε Γραμμή θα καλύπτει απόσταση 27χλμ. Όσον αφορά την κατασκευή της γραμμής ξεκίνησε το 2009 με στόχο την παράδοσή της το 2011, αλλά οι περιορισμένες χρηματοδοτήσεις για το έργο αξίας 132 εκατ. δολαρίων καθυστέρησαν την εκτέλεσή της. Η Blue Line Rail κατασκευάστηκε από την China Civil Engineering Construction Corp. και θα μεταφέρει 150.000 επιβάτες καθημερινά, σύμφωνα με την Αρχή Μεταφορών της Μητροπολιτικής Περιοχής του Λάγος.
Αθηναϊκά φανάρια που μας κάνουν να θέλουμε να γυρίσουμε στο χωριό μας
Το Λάγος είναι η πόλη με τη χειρότερη κίνηση στον κόσμο, όπως προκύπτει από πληροφορίες της διαδικτυακής βάσης δεδομένων Numbeo. Με πληθυσμό 20 εκατ. κατοίκων, η επίγεια Μπλε Γραμμή, λοιπόν, αναμένεται να βοηθήσει σημαντικά την πόλη στην οποία καταφθάνουν καθημερινά πολίτες από όλη τη χώρα. Όταν θα λειτουργεί πλήρως θα μεταφέρει περίπου 1.200 επιβάτες σε κάθε δρομολόγιο και θα μειώσει το χρόνο που χρειάζονται για να καλυφθούν μεγάλες αποστάσεις. Για την ώρα, το κυκλοφοριακό αδιέξοδο ζημιώνει το κράτος περίπου 5 δισ. δολάρια ετησίως αφού οι πολίτες χάνουν ώρες εργασίας αφού δαπανώντας συνολικά 14,1 εκατ. ώρες την ημέρα στο δρόμο, σύμφωνα με μια έκθεση του 2021 του Ινστιτούτου Έρευνας Danne.
Όσον αφορά τα δικά μας, υπενθυμίζουμε ότι το 2029 θα παραδοθούν στο επιβατικό κοινό οι 15 νέοι σταθμοί της Γραμμής 4 του Μετρό, που θα εξυπηρετεί σε καθημερινή βάση περίπου 350.000 πολίτες. Υπολογίζεται ότι με τους νέους σταθμούς της Γραμμής 4 του μετρό, 53.000 αυτοκίνητα θα εξαφανιστούν από τους δρόμους.