Όλα ξεκίνησαν με μια πτηση ρουτίνας ενός ελικοπτέρου το οποίο «αστυνόμευε» πρόβατα. Σε ένα ερημικό και μακριά από κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα εντοπίστηκε ένα μακρόστενο μεταλλικό αντικείμενο. Το σημείο και η όψη του αμέσως το βάφτισαν «μονόλιθο» χωρίς να έχει καμία σχέση με τον ορισμό του μονόλιθου. Η pop culture ως θεσμός ισχυρότερος, τόσο της γεωλογίας όσο και της μεταλλουργίας, εκμεταλλεύθηκε την ομοιότητα με το λατρευτικό αντικείμενο που «πρωταγωνίστησε» στο 2001: A Space Odyssey και τα υπόλοιπα τα ανέλαβε το διαδικτυακό virality.
Φυσικά τόσο δημοφιλείς ειδήσεις έχουν την τάση να κοπιάρονται στην εποχή που όλα αντιμετωπίζονται σαν memes. Μέχρι σήμερα έχουμε δει κάτι αντίστοιχο στη Ρουμανία, στην Καλιφόρνια, στην Αγγλία και στην Ολλανδία. Σχεδόν κάθε μέρα είχαμε κι από μια εμφάνιση ή εξαφάνιση «μονόλιθου». Πιθανότατα είναι το πρώτο τρισδιάστατο διαδικτυακό meme και πραγματικός δημιουργός είναι το lockdown. Μέχρι τώρα η πορεία ενός meme ήταν περίπου τυπική διαδικασία. Μια τυχαία φωτογραφία ενός αντικειμένου γίνεται viral, στη συνέχεια δέχεται επεξεργασία με διάφορα ευφάνταστα μοντάζ για να ζήσει έναν ακόμα κύκλο διασημότητας και τελικά να περάσει στη διαδικτυακή λήθη μέχρι να εμφανιστεί κάτι νέο.
Τώρα που η επαφη μας με το περιβάλλον έχει περιοριστεί και ζούμε κυριολεκτικά μέσα στα social media η πορεία αντιστράφηκε. Η ανάγκη για «έξοδο» από την ψηφιακή μας γυάλα επινόησε την ανάγκη για ένα meme εκτός internet. Οι «μονόλιθοι» που ακολούθησαν τον πρωτότυπο της Utah ήταν αυτό ακριβώς. Ομοιώματα που εμφανίστηκαν επίσης από το πουθενά για να εξασφαλίσουν το δικό τους μερίδιο των 15 λεπτών διασημότητας που τους αναλογούν. Αυτή τη στιγμή το meme είναι στην κορυφή του δεύτερου κύματος. Οι διεθνείς απομιμήσεις αυξάνονται και όπου να’ναι θα αρχίσει να κουράζει και οι λαμπερές μεταλλικές στήλες θα χάσουν σταδιακά τη λάμψη της επικαιρότητας. Αν παραταθεί για λίγο ο βίος τους θα οφείλεται μόνο στα ΜΜΕ.
Το διασκεδαστικό διάλειμμα από την τρέχουσα επικαιρότητα, πασπαλισμένο και με λίγο μυστήριο, βρήκε τον δρόμο του και στην ειδησεογραφία. Είναι πράγματι πολύ δύσκολο να βρεις μια είδηση σήμερα που να μην σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με την πανδημία. Από τη μια είναι το σημαντικό θέμα της εποχής και δύσκολο να το συναγωνιστεί οποιαδήποτε άσχετη είδηση και από την άλλη το τεχνητό κώμα στο όπιο έχει υποβληθεί το μεγαλύτερο κομμάτι της κοινωνικής ζωής, αποτρέπει τη δημιουργία σχετικών ειδήσεων. Θυμάστε όταν τα δελτία ειδήσεων τις ημέρες μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς λογω της δυσκολίας να βρουν ειδήσεις έπαιζαν σε λούπα τον Άη Βασίλη στην Αυστραλία που έφτανε με jet ski στην παραλία και τα βίντεο με τις πιο αστείες σκηνές της χρονιάς γιατί δεν υπήρχε καμία αθλητική επικαιρότητα; Κάτι τέτοιο είναι περίπου και οι ειδήσεις για τις εμφανίσεις κι εξαφανίσεις «μονόλιθων».
Φυσικά υπάρχει και η ανάγκη για ανάλαφρη επικαιρότητα σε μια ζοφερή εποχή. Αυτό το αίσθημα που σε ωθεί μετά από μια δύσκολη και κοπιαστική μέρα στη δουλειά να λιώσεις με μια feel good ταινία την οποία έχεις δει 53 φορές και να φας την πιο μέτρια πίτσα εκεί έξω γιατί το λιωμένο τυρί όλα τα κάνει καλύτερα. Ένας ακόμα μεταλλικός οβελίσκος για να βγει μια ακόμα ημέρα. Στην εικονική πραγματικότητα που ζούμε ο χώρος εργασίας έχει συγχωνευτεί με το σπίτι και η είδηση με τα memes. Πολύ σύντομα τα νεογέννητα αρκουδάκια panda που κουτρουβαλούν θα έχουν το δικό τους talk show και οι γάτες που ορίζουν τις τύχες των σπιτιών που μένουν ίσως κατέβουν και στην πολιτική. Brave New World που θα έλεγε και ο αρχιτέκτονας της κατάστασης που ζούμε.