Ο Καναδός φωτογράφος Greg Girard έχει κερδίσει με το σπαθί του τη διεθνή αναγνώριση για τις λεπτομερείς φωτογραφίσεις πόλεων σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη. Μάλιστα αποτελεί και τον αγαπημένο καλλιτέχνη του διάσημο μυθιστοριογράφου William Gibson, ο οποίος είχε προλογήσει το βιβλίο του Girard με τίτλο «Phantom Shanghai» το 2007. Η δουλειά του Girard βασίζεται κυρίως σε άγνωστα θέματα, κρυμμένους θησαυρούς μέσα στις γιγάντιες πόλεις του κόσμου, κουλτούρες γεμάτες μυστήριο και πάντα με το «φόβο» του απροσδόκητου.
Στο τελευταίο του βιβλίο με τίτλο «Tokyo-Yokosuka 1976-1983», ο Girard μας ταξιδεύει στο πρόσφατο παρελθόν της πόλης του Τόκιο, δείχνοντας παράλληλα και την καλλιτεχνική του εξέλιξη μέσα στα χρόνια που πέρασαν. Το «Tokyo-Yokosuka 1976-1983» περιλαμβάνει μια σειρά από φωτογραφίες, που απαθανάτισε ο Girard στην πρώτη του απόπειρα να διαμορφώσει ένα στιλ εντελώς διαφορετικό από τα συνηθισμένα που συναντούσε κανείς στους τότε γνωστούς φωτογράφους της εποχής.
Στην εισαγωγή του βιβλίου, ο επιμελητής Christopher Phillips γράφει χαρακτηριστικά πως: «ο Girard περιγράφει το Τόκιο του 1976, ως μια από τους σπουδαιότερους προορισμούς της μέχρι τότε καριέρας του. Ο ξένος που επισκέπτεται για πρώτη φορά την πρωτεύουσα της Ιαπωνίας είναι αρκετά πιθανό να τα χάσει μπροστά στο χάος που θεωρεί πως επικρατεί. Μια πόλη που δείχνει να ενδιαφέρεται μόνο για την οικονομική της ανάπτυξη, αδιαφορώντας για τους κατοίκους της και τη ζωή αυτών». Λίγα χρόνια χρειάστηκαν για να μετατραπεί αυτός ο χαοτικός λαβύρινθος στη Μέκκα όλων των καλλιτεχνών και των σχεδιαστών του κόσμου που θεωρείται σήμερα.
Παράλληλα, το «Tokyo-Yokosuka 1976-1983» προσφέρει στον κάθε αναγνώστη να μελετήσει με απόλυτη ακρίβεια πως ο Girard ανέπτυξε μερικά από τα βασικά του θέματα μέσα στα χρόνια. Το 2012 μάλιστα, το Hyperallergic έγραψε για το Διεθνές Κέντρο Φωτογραφίας, το οποίου ο Καναδός είναι βασικό μέλος, πως η έρευνα του Girard και οι φωτογραφήσεις του, κατάφεραν να αμφισβητήσουν τη στρατιωτική παρουσία των ΗΠΑ στον Ειρηνικό Ωκεανό.
Χαρακτηριστικές φωτογραφίες της παραπάνω έκθεσης υπάρχουν φυσικά στο βιβλίο του Girard, όπου δείχνουν ξεκάθαρα στρατιωτικές βάσεις των ΗΠΑ, παρέχοντας στον αναγνώστη μια ξεκάθαρη ματιά, ακόμα και στα συστήματα ασφαλείας τους. Φυσικά τα πιο εντυπωσιακά έργα του Girard δεν περιορίζονται στη ζωή στρατιωτικών, αλλά κάνουν μια βουτιά στην καθημερινότητα του Τόκιο, στις συνήθειες των κατοίκων και την ατμόσφαιρα της πόλης.
Σε μερικές από τις εικόνες των κτιρίων και των πινακίδων του Girard, μπορεί κανείς να αισθανθεί το βουητό των λαμπερών πινακίδων. Φυσικά ακόμα και οι άνθρωποι οι οποίοι βρίσκονται στα έργα του Girard κρύβουν μικρές αλλά αξέχαστες ιστορίες. Άλλοι βρίσκονται σε στενές, τρυφερές στιγμές, άλλοι ζουν με τη δική τους ξεχωριστή αγωνία τα όσα απροσδόκητα τους συμβαίνουν στη μαγική αυτή πόλη.
Mάλιστα, στην εισαγωγή του o Phillips μνημονεύει μια συγκεκριμένη φωτογραφία: «Σε ένα από τα αγαπημένα στέκια του Girard, το Mr. Donuts, το οποίο λειτουργούσε όλο το 24ωρο, ο φωτογράφος μας, πετυχαίνει έναν μεθυσμένο σεφ στη κλασσική στάση χαιρετισμού της διαβόητης συμμορίας της Yakuza. Στιγμή ανεπανάληπτη από κάθε άποψη.»
O Girard δίνει τη δυνατότητα στον κόσμο να απολαύσει την πλευρά μιας πόλης, σε μια εποχή που οι ίδιοι οι κάτοικοί της δεν επιδιώκουν να βγάλουν προς τα έξω. Το έργο αυτό του σπουδαίο Καναδού φωτογράφου, μέσω των εικόνων και της δύναμης αυτών, δίνει χρώμα και φως σε μια ίσως σκιώδης εποχή για το Τόκιο.
Εσείς θα κρίνετε.