Το 13ο κατά σειρά Athens Digital Art Festival θα πραγματοποιηθεί 18 με 21 Μαΐου, στην οδό Μητροπόλεως 23, με θέμα το #PostFuture. Όπως καταλαβαίνεις, λόγω διάρκειας και μόνο, αν όχι για οποιονδήποτε άλλο από τους σημαντικούς λόγους που θα αναλυθούν παρακάτω, αυτό το γεγονός καθιστά το Φεστιβάλ έναν θεσμό που φέρνει κοντά τους Αθηναίους (αλλά και τους τουρίστες) με τον Θαυμαστό Καινούργιο Κόσμο που ζούμε. Στόχος του είναι να εξερευνήσει τα όρια και να θέσει ερωτήματα σχετικά με το μέλλον -όχι μόνο της ψηφιακής κουλτούρας αλλά της πραγματικότητας, γενικότερα.
Αλλά ας αφήσουμε καλύτερα τη συζήτηση μας με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ, Ηλία Χατζηχριστοδούλου, να μιλήσει από μόνη της και να μας προετοιμάσει για τη φουτουριστική εμπειρία που θα ζήσουμε στο κέντρο της Αθήνας.
1. Πώς θα περιέγραφες με λίγα λόγια, σε κάποιον που δεν έχει καμία ιδέα περί τίνος πρόκειται, το Athens Digital Art Festival;
Το Athens Digital Arts Festival (ADAF) είναι το μοναδικό Διεθνές Φεστιβάλ Ψηφιακών Τεχνών της Ελλάδας και αποτελεί μια γιορτή του ψηφιακού πολιτισμού, μια ετήσια συνάντηση που φέρνει σε επαφή την παγκόσμια κοινότητα καλλιτεχνών και το ευρύτερο κοινό. Με το πολυεπίπεδο πρόγραμμά του, το Athens Digital Arts Festival απευθύνεται σε κόσμο κάθε ηλικίας και δημιουργεί ερεθίσματα και εξοικειώνει το κοινό όλων των ηλικιών με τη σύγχρονη δημιουργία και τον ψηφιακό πολιτισμό. Το Φεστιβάλ περιλαμβάνει ένα εντυπωσιακό και πολυδιάστατο πρόγραμμα ικανό να ικανοποιήσει και τον πιο απαιτητικό θεατή. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει εκθέσεις ψηφιακής τέχνης, διαδραστικές και οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις, έργα web art με ομιλίες, προβολές video art και animation, οπτικοακουστικές περφόρμανς και συμμετοχικά εργαστήρια για ενήλικες και παιδιά.
2. Είναι το digital art μια μορφή τέχνης για μια μικρή ομάδα ανθρώπων με ειδικά ενδιαφέροντα ή μπορεί να απευθυνθεί και σε μεγαλύτερο κοινό;
Καθώς η τεχνολογία έχει μπει για καλά στη ζωή μας και επηρεάζει κάθε έκφανση της καθημερινότητας, η ψηφιακή τέχνη αφορά όλους μας. Πρόκειται για ένα είδος καλλιτεχνικής έκφρασης που προσφέρει άπειρες δυνατότητες τόσο στους καλλιτέχνες όσο και στο κοινό να εμβαθύνουν στις εξελίξεις, να ασκήσουν κριτική στον σύγχρονο τρόπο ζωής, να καταλάβουν και να νοηματοδοτήσουν τον σύγχρονο κόσμο. Παράλληλα, μας φέρνει πιο κοντά στη τεχνολογία και προτείνει δημιουργικές χρήσεις της. Με την πάροδο του χρόνου και την ευρύτερη οικειοποίηση του κόσμου με τις νέες τεχνολογίες, έχει σημειωθεί ιδιαίτερα αυξημένο ενδιαφέρον σχετικά με τη δυναμική και τις δυνατότητες που αυτές μπορούν να προσφέρουν στην καλλιτεχνική δημιουργία.
Quantum Space INSTALLATION KUFLEX (RU) | @ADAF2016
3. Τι ηλικίες παρακολουθούν το Φεστιβάλ; Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη στόχευση από πλευράς σας;
Όπως προανέφερα, το Φεστιβάλ απευθύνεται σε κόσμο κάθε ηλικίας! Άνθρωποι κάθε ηλικίας, περισσότερο ή λιγότερο εξοικειωμένοι με τις ψηφιακές τέχνες, επισκέπτονται το φεστιβάλ και τις παράλληλες δράσεις του, δημιουργώντας, ο καθένας, μια ξεχωριστή προσέγγιση για τον ψηφιακό πολιτισμό. Φέτος, εμπλουτίζεται και η παιδική ενότητα, ADAF Kids, προσφέροντας την ευκαιρία στα παιδιά και τους γονείς τους να εξερευνήσουν το μαγικό κόσμο της ψηφιακής κουλτούρας, μέσα από εκπαιδευτικά εργαστήρια, τεχνολογικά πειράματα, προβολές animation και διαδραστικές εγκαταστάσεις.
4. Θυμάσαι κάποια ιδιαίτερα έντονη ή περίεργη αντίδραση του κοινού σε κάποιο έργο όλα αυτά τα χρόνια;
Τα τελευταία 13 χρόνια, είχαμε την ευκαιρία να φιλοξενήσουμε αναρίθμητα έργα από χιλιάδες καλλιτέχνες ανά τον κόσμο που ο καθένας προσέφερε τη δική του εκδοχή και θεώρηση ως προς την ψηφιακή τέχνη. Έντονες αντιδράσεις έχουν προκαλέσει αρκετά έργα, καθώς πάντα φιλοξενούμε πρωτοποριακές δημιουργίες. Το 2014, το πειραγμένο πιάνο του Hauschka έφερε το ελληνικό κοινό ένα βήμα πιο κοντά με τις δυνατότητες της ψηφιακής κουλτούρας. Το 2015 φιλοξενήσαμε το Darkstar του Martin Bricejl, μια εντυπωσιακή σφαίρα που οι επισκέπτες μπορούσαν να ελέγξουν την κίνηση των αστερισμών στις επιφάνειές της.
Color Field Immersion_Doron Sadja
5. Και αντίστοιχα κάποια στιγμή έντονης συγκίνησης από πλευράς τους;
Συγκίνηση είχε προκαλέσει το Delivery to Mr. Assange της ομάδας !Mediengruppe Bitnik (CH). Τον Ιανουάριο του 2013, οι !Mediengruppe Bitnik έστειλαν στον ιδρυτή των WikiLeaks Julian Assange ένα δέμα που περιείχε μια κάμερα και χρειάστηκε 32 ώρες για να φτάσει στoν προορισμό της, με μεγάλες πιθανότητες αποτυχίας. Πρόκειται για μια αρκετά συγκινητική στιγμή του Φεστιβάλ, καθώς το κοινό παρακολουθούσε τις αντιδράσεις των χρηστών του Twitter (likes, retweets και σχόλια) αλλά και την αντίδραση του Assange στο τέλος του βίντεο. Ήταν μια δυνατή ενέργεια αλληλεγγύης.
6. Θα δοθεί μεγαλύτερη βάση στο φετινό Φεστιβάλ σε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία έργων όπως γινόταν παλιότερα; Κι αν ναι ποια θα είναι αυτή και γιατί;
Κάθε χρόνο το Φεστιβάλ επεκτείνει τις δράσεις του και προσπαθεί να εξελίξει όλες τις κατηγορίες. Φέτος, ιδιαίτερη δυναμική έχουν οι περφόρμανς, καθώς φιλοξενούμε καταξιωμένους διεθνείς καλλιτέχνες και ομάδες. Για παράδειγμα, έχουμε τη χαρά και την τιμή να παρουσιάσουμε στο κοινό την περφόρμανς THÆTA, μέρος της τριλογίας StratoFyzika’s Shadows Trilogy, αποτέλεσμα συνεχούς έρευνας της ομάδας για την εξέλιξη της σύνδεσης της σωματικής κίνησης με τον ήχο και την εικόνα μέσα από την οπτικοακουστική καλλιτεχνική έκφραση. Φιλοξενούμε, επίσης, την πολυβραβευμένη ομάδα NOHLAB με το περίφημο λογισμικό τους NOS, την πρεμιέρα Vector Field του Fraction, το πρότζεκτ FIELD του Martin Messier που δημιουργεί ήχους από τα ηλεκτρομαγνητικά πεδία του περιβάλλοντος, την ανατρεπτική περφόρμανς Color Field Immersion του Doron Sadja, η «μαγική» περφόρμανς Tanukis των François Zajéga και Loïc Reboursière καθώς και το πολυσυζητημένο Corpus Nil του Marco Donnarumm.
Μια ακόμα πολύ δυνατή συνεργασία είναι με τον ΓΕΡΜΑΝΟ (Powered by ΓΕΡΜΑΝΟΣ). Το Φεστιβάλ επεκτείνει τους οριζοντες του, εισάγοντας νέες τεχνολογίες στον χώρο της ψηφιακής τέχνης. Το ADAF και ο ΓΕΡΜΑΝΟΣ ενώνουν τις δυνάμεις τους και οργανώνουν ιδιαίτερα σημαντικές δράσεις, όπως τον διαγωνισμό VR Creations Contest, δημιουργώντας την πρώτη ψηφιακή VR gallery με έργα που θα φτιάξει το κοινό.
ADAF Kids 2016
7. Πιστεύεις ότι η κοινή γνώμη αποδέχεται τα installations ως μια σύγχρονη διαδραστική μορφή τέχνης ή ακόμα τα αντιμετωπίζει στερεοτυπικά ως κάτι «ακατανόητο»;
Το κοινό είναι αρκετά εξοικειωμένο με τα installations! Στην εξοικείωση αυτή βοήθησε αρκετά ο διαδραστικός χαρακτήρας που έχουν όλα τα έργα που παρουσιάζουμε. Ο κόσμος που έρχεται στο Φεστιβάλ δεν είναι ένας παθητικός θεατής. Σκοπός μας είναι το Φεστιβάλ να μην αποτελεί μια «αποστειρωμένη έκθεση». Αντίθετα, έχει την ευκαιρία να παίξει με τα έργα, να καταλάβει πως λειτουργούν και, σε πολλές περιπτώσεις, να γίνει και ο ίδιος δημιουργός τέχνης!
8. Μπορείς να μας μιλήσεις λίγο εκτενέστερα για το Collar AG της ομάδας XCEED από το Hong Kong;
Είναι ένα αρκετά πρωτοποριακό έργο που δίνει μια μοναδική εμπειρία παρέμβασης στους επισκέπτες! Η συσκευή/wearable είναι φαινομενικά ένας ηχητικός οδηγός για τον χώρο της έκθεσης, δίνοντάς αυτόματα πληροφορίες σχετικά με τα έργα τέχνης. Ωστόσο, η συσκευή παρεμβαίνει στη συμπεριφορά των επισκεπτών, λαμβάνοντας σήματα από τα εγκεφαλικά κύματα του ατόμου που το φορά. Το έργο επιχειρεί να προσφέρει αυτή τη σαγηνευτική και αντιφατική κατάσταση. Το Collar AG ασκεί κριτική στον τρόπο που αντιδρούμε και χειριζόμαστε το βαθμό επιτήρησης στις νέες τεχνολογίες και στα social media. Παρόλο, δηλαδή, που γνωρίζουμε ότι η συμπεριφορά του χρήστη, η ιδιωτικότητα και η ασφάλεια παρακολουθούνται, είμαστε ακόμα πρόθυμοι να θυσιάσουμε ένα ορισμένο επίπεδο ελευθερίας.