Πόσο χειρότερος έγινες βλέποντας το βίντεο με την Πόρσε;

Μερικές σκέψεις για το τροχαίο που πουλάει σαν τρελό και δεν διδάσκει τίποτα.

Το πρωί που ανέβαινα την Εθνική για να έρθω στο γραφείο, η σκέψη ότι πριν από μερικά 24ωρα πιθανότατα και να πέρασαν από τα ίδια τετραγωνικά μέτρα ασφάλτου τόσο η τριμελής οικογένεια, όσο και το νεανικό παρεάκι της Πόρσε, μου είχε καρφωθεί πολύ έντονα στο μυαλό. Το ίδιο έντονα με τα συναισθήματα που μου γέννησε η είδηση με τους τέσσερις νεκρούς και τον έναν που θα βασανίζεται για μια ζωή από τις εικόνες που αντίκρισε. Αδιανόητα πράγματα. 

Εξίσου αδιανόητα και τα όσα ακολούθησαν. Αναφέρομαι σε δυο τινά. Το πρώτο έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο ξεκίνησε το φιλτράρισμα της είδησης μέχρι την καθιερωμένη σοσιαλμιντική διάχυση που διψάει για αίμα, αυτοεπιβεβαίωση και μοστράρισμα της υπέρτατης και μοναδικής αλήθειας που -εννοείται πως- κατέχει ο κάθε ένας που παίζει στα δάχτυλα την τέχνη του ποσταρίσματος. Στη χώρα που τα πάντα είναι αυτονόητα μέχρι να έρθουμε εμείς να τα γκρεμίσουμε με μια παρανοϊκή ανάγνωση των πραγμάτων, είδα πολλούς, μα πάρα πολλούς, να δίνουν ταξική χροιά στο δυστύχημα, εστιάζοντας στην πανάκριβη Πόρσε που οδηγούσε ο πιτσιρικάς και χάνοντας το δάσος των «κωλοφτιαγμένων» του δεκαχίλιαρου που εξίσου όμορφα σκοτώνουν όταν βρίσκονται στα χέρια καυλωμένων προλετάριων που είχαν την ίδια ηλικία με το γόνο του πλούσιου επιχειρηματία.

Αυτό είναι το ένα που κρατάω. Το δεύτερο και προφανώς πιο σημαντικό έχει να κάνει με το ανελέητο clickbaiting και στον τρόπο που ο κάθε εμποράκος της ανθρώπινης δυστυχίας επέλεξε να καπηλευτεί το υλικό που έδειχνε φάτσα-κάρτα το ξεκλήρισμα τριών οικογενειών. 

Θα σταθώ στο δεύτερο. Γιατί αν η μετάφραση του δυστυχήματος από τον κάθε έναν από εμάς έχει υποκειμενική διάσταση και μηδενικό αντίκτυπο στην κοινωνία, η δημοσιοποίηση εικόνων όπως αυτή με το τροχαίο στο 83ο χιλιόμετρο της Αθηνών-Λαμίας, έχει έναν και μόνο αντικειμενικό σκοπό: να ερεθίσει μυαλά και αντιλήψεις για το πόσο σοβαρή υπόθεση είναι το να κρατάς ένα τιμόνι στα χέρια σου.

Ή τουλάχιστον έτσι θα έπρεπε να είναι σε μια σοβαρή χώρα. Σε μια χώρα όπου είναι αυτονόητο πως το υλικό που κατέγραψαν οι κάμερες ασφαλείας δεν αποτελεί αντικείμενο νομικά επιλήψιμου πάρε-δώσε της τροχαίας με τα ΜΜΕ για να ικανοποιηθεί η δίψα της αναγνωσιμότητας ή της τηλεθέασης, αλλά ένα εργαλείο το οποίο μαζί με παρόμοιο υλικό που θα έχει συγκεντρώσει η πρώτη, θα συγκροτεί ένα στοχευμένο σποτάκι που θα γυρίζει από λύκειο σε λύκειο, από στρατόπεδο σε στρατόπεδο και από κανάλι σε κανάλι για να ταρακουνήσει, να σοκάρει, να προλάβει καταστάσεις. Στην ίδια χώρα, προτού δημοσιοποιήσουν το υλικό οι υπεύθυνοι, θα φρόντιζαν να κάνουν ένα στοιχειώδες μοντάζ και να «κόψουν» τη σκηνή με τον αλαφιασμένο πατέρα. 

Στη δική μας χώρα, η τραγική φιγούρα του πατέρα ήταν απαραίτητη για να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον του τηλεθεατή προτού ριχτεί με τα μούτρα στις μηχανορραφίες του Survivor, εξίσου απαραίτητη για να πατηθεί πιο εύκολα το κουμπί της κοινοποίησης. Λογικό, αν σκεφτείς πως εδώ είναι που οι Ιαβέρηδες παλεύουν μόνοι, εδώ είναι που οι τσαμπουκάδες της ασφάλτου νιώθουμε ότι η συμφορά των άλλων δεν αγγίζει τη δική μας θνητότητα, εδώ που το κράτος θέτει ως βασική προτεραιότητα τα μπλόκα-παρωδίες και την υπερφορολόγηση των ΙΧ η οποία αναπόφευκτα οδηγεί σε κακοσυντηρημένα ΙΧ-σκοτώστρες. 

«Το Τροχαίο με την Πόρσε». Έτσι θα μείνει στις μνήμες μας η είδηση. Ως μια φευγάτη Πόρσε που καρφώθηκε σε ένα κάποιο παρκαρισμένο αμάξι μιας κάποιας άλλης μάρκας που κανείς δεν (θα) θυμάται. Δίδυμη λογική συνόδευσε και «Το Τροχαίο του Παντελίδη», οπότε στο διάολο τα πραγματικά αίτια που θα οδηγήσουν στη γνώση και στη συμμόρφωση. Επικίνδυνη προσέγγιση που απονευρώνει την κρίση μας και αφήνει το φιλτράρισμα της Κυριακάτικης είδησης στην προσωπική κρίση του καθενός. Μη έχοντας άλλη επιλογή στη χώρα του μη αυτονόητου, δεν μας μένει παρά να το αναλάβουμε μπας και σκοτώσουμε λίγο λίγο τον οδηγό-ταλιμπάν που κρύβεται μέσα μας.

Ακολούθησε τον Ντίνο Ρητινιώτη στο Facebook



©2016-2024 Ratpack.gr - All rights reserved