Γιατί οι νέες γενιές γυρίζουν την πλάτη τους στο ουίσκι;

Τα στατιστικά από τις πωλήσεις αλκοολούχων ποτών επιβεβαίωσαν για ακόμα φορά τη δυναμική της τεκίλας, με όλα τα κλασικά ποτά να υποχωρούν.

Η τελευταία έκθεση της αμερικανικής αρχής ελέγχου οινοπνευματωδών (NABCA), η οποία δημοσιεύθηκε πρόσφατα και δείχνει δύο μεγάλες τάσεις που είχαμε δει τα τελευταία χρόνια, να παγιώνονται και να μην είναι παροδικά φαινόμενα. Από τη μία είναι η άνοδος της τεκίλας και από την άλλη οι παλιοί παίκτες της μπάρας που συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία. 

 

 

Συνολικά οι πωλήσεις αλκοολούχων ποτών το 2022 σημείωσε μία πτώση της τάξης του 3,2% σε εθνικό επίπεδο, πάντα σε σχέση με το 2021. Αυτή η πτώση αφορά τις πωλήσεις σε λίτρα, ενώ σε αξία εμπορεύματος η πτώση είναι της τάξης του 2,2%. Αν θέλουμε να το βάλουμε σε μία προοπτική για την εποχιακή κατανάλωση αλκοόλ, τότε η πτώση μόνο για τον μήνα Δεκέμβριο, ήταν μόνο 0,6%. 

Ο ξάδερφος της τεκίλας που αξίζει να ανακαλύψεις και δεν είναι το μεσκάλ

Αυτά τα ποσοστά μεταφράζονται ως εξής σε ποιοτικά δεδομένα, τα οποία ναι μεν αφορούν την Αμερική, αλλά δυναμική τους μετακυλίεται και στην υπόλοιπη Δύση. Πίνουμε λιγότερο, πίνουμε καλύτερα ποτά και κρατάμε δυνάμεις για τις γιορτές. Αυτή η τριπλέτα είναι μία σαφέστατα θετική εξέλιξη στον τρόπο που πίνουμε, αλλά κοιτώντας τα επιμέρους στοιχεία των πωλήσεων, θα δούμε ότι τα κέρδη αφορούν κυρίως την τεκίλα, αλλά και τα έτοιμα εμφιαλωμένα κοκτέιλ

 

 

Στους αντίποδες βρίσκονται οι κάποτε στυλοβάτες της μπάρας, τα σκωτσέζικα single malt και το κονιάκ είδαν πτώση με διψήφιο ποσοστό, συνεχίζοντας την πτωτική τάση των τελευταίων ετών.  Σε πολλές αγορές του εξωτερικού δεν υπάρχει αυτή η πτώση, αλλά το μερίδιο που αφορά την Αμερική είναι τόσο συντριπτικό, που τελικά είναι μάλλον ανησυχητικό για την αγορά του καλού ουίσκι.

Οι τάσεις γύρω από το ποτό για το 2023

Οι εκτιμήσεις για τα αίτια αυτού του φαινομένου ποικίλουν, αλλά οι περισσότερες συγκλίνουν σε δύο κοινά συμπεράσματα. Το πρώτο αφορά το ότι επιτέλους ποτά που κάποτε είχαν κακή φήμη, όπως η τεκίλα και το ρούμι, όχι μόνο την έχουν αποτινάξει, αλλά οι premium εκδοχές τους έχουν κερδίσει το νεανικό κοινό και κάτι ακόμα καταφέρνουν να κλέψουν και από τους μεγαλύτερους. 

 

 

Σε αυτό το τελευταίο κρύβεται και το δεύτερο κοινό συμπέρασμα. Το ουίσκι, το κονιάκ, ακόμα και το τζιν έως ένα μεγάλο βαθμό, δεν θεωρούνται πια κουλ από τη Gen Z και οι millennials άρχισαν να τα βαριούνται σταδιακά. Η εικόνα του Don Draper να πίνει το ουίσκι του στην μπάρα είναι κουλ, αλλά όχι για το σήμερα και τα μοντέρνα μπαρ της εποχής μας. 

Οι μόδες στα ποτά έρχονται και παρέρχονται, αλλά σε αυτό ειδικά την απώλεια coolness, φαίνεται πως φταίει η ίδια η παλιακή εικόνα που καλλιεργούσαν τα ίδια τα αποστακτήρια ουίσκι πουλώντας παράδοση σε μία εποχή που διψάει για καινοτομία. Εκτός κι είναι κι αυτό ακόμα μία μόδα που έρχεται και φεύγει κατά κύματα, ο χρόνος θα το δείξει.   



©2016-2024 Ratpack.gr - All rights reserved