Την περασμένη άνοιξη, ένας άνδρας στην Ουάσιγκτον ανησυχούσε ότι ο γάμος του ήταν στα πρόθυρα της κατάρρευσης. «Είμαι σε κατάθλιψη και τρελαίνομαι λίγο, ακόμα την αγαπώ και θέλω να την ξανακερδίσω», έγραψε στο ChatGPT με στόχο να ζητήσει συμβουλές. Τελικά, έφτασε στο σημείο να ζητήσει από το ΑΙ να του γράψει ένα ποίημα, όχι ιδιαίτερα υπερβολικό, με στόχο να κερδίσει τη γυναίκα του πίσω. Στο request του προς το chatbot, ζητούσε να γίνει αντιληπτό πως δεν ήταν ο καλύτερος πατέρας και σύζυγος και πως είχε στόχο να αλλάξει.
Το ιστορικό συνομιλιών του άνδρα συμπεριλήφθηκε στο σύνολο δεδομένων WildChat, μια συλλογή 1 εκατομμυρίου συνομιλιών ChatGPT που συγκεντρώθηκαν με συναίνεση από ερευνητές για να τεκμηριώσουν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν με τα ΑΙ. Δεν αφορούν προφανώς όλα τον γάμο. Μέσα στη συλλογή περιλαμβάνονται από ανησυχίες για τη δουλειά, στρατηγικές μάρκετινγκ γι’ αυτή, άγχος και στρες που αντιμετωπίζουν νέοι άνθρωποι ή ακόμα και περιστατικά κατάθλιψης. Αποτέλεσμα; Το ΑΙ ξέρει τα πάντα για εμάς, όχι επειδή κλέβει τα δεδομένα, αλλά επειδή μοιραζόμαστε εμείς πράγματα μαζί του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ένα κοριτσάκι, που βυθίστηκε σε κατάθλιψη επειδή δεν αντέχει να ακούει το ίδιο της το γέλιο.
Οι άνθρωποι μοιράζονται προσωπικές πληροφορίες για τον εαυτό τους όλη την ώρα στο διαδίκτυο, είτε ψάχνοντας στην Google, είτε κάνοντας παραγγελίες στο Amazon. Σκεφτείτε μόνο εκείνα τα τεστάκια που δηλώναμε αγαπημένα τραγούδια και χόμπι στο Facebook. Tα chatbots ωστόσο είναι μοναδικά καλά στο να μας κάνουν να αποκαλύπτουμε ακόμα περισσότερες λεπτομέρειες για τον εαυτό μας. Και για τις εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης, τα μυστικά μας μπορούν να αποδειχθούν χρυσάφι.
Οι συνομιλίες chatbot δεν είναι σαν μερικές λέξεις στη μηχανή αναζήτησης του τύπου «τι σαμπουάν να πάρω για την πιτυρίδα μου». Μπορούν να εκτείνονται, μερικές φορές για ώρες, σε κάθε μήνυμα πλούσιο σε δεδομένα. Και με μια παραδοσιακή μηχανή αναζήτησης, ένα ερώτημα που είναι πολύ συγκεκριμένο δεν θα αποφέρει πολλά αποτελέσματα. Αντίθετα, όσο περισσότερες πληροφορίες περιλαμβάνει ένας χρήστης σε οποιαδήποτε ερώτηση σε ένα chatbot, τόσο καλύτερη είναι η απάντηση που θα λάβει. Παράλληλα με τα γραπτά τους, οι άνθρωποι ανεβάζουν ευαίσθητα έγγραφα, όπως ιατρικές αναφορές και στιγμιότυπα οθόνης συνομιλιών κειμένου με τους πρώην τους. Με τα chatbots, όπως και με τις μηχανές αναζήτησης, είναι δύσκολο να επαληθευτεί πόσο τέλεια κάθε αλληλεπίδραση αντιπροσωπεύει την πραγματική ζωή ενός χρήστη. Όμως φαίνεται ότι κάποιοι άνθρωποι δεν ψάχνουν μόνο συμβουλές και αυτό δείχνει στα αποτελέσματά του το OpenAI.
Σε ορισμένες περιπτώσεις οι χρήστες μπορεί ακόμη και να αισθάνονται πιο άνετα μιλώντας με AI από ό,τι με έναν φίλο. Υπερβολικό; Υπάρχει ένας λόγος για αυτό. Οι υπολογιστές, σε αντίθεση με τους ανθρώπους, δεν κρίνουν. Όταν οι άνθρωποι συνομιλούν μεταξύ τους, συμμετέχουμε στη «διαχείριση εντυπώσεων». Ενίοτε, ρυθμίζουμε σκόπιμα τη συμπεριφορά μας για να κρύψουμε τις αδυναμίες μας. Οι άνθρωποι δεν βλέπουν τη μηχανή να τους αξιολογεί κοινωνικά με τον ίδιο τρόπο που θα μπορούσε ένας άνθρωπος. Είναι αυτός ο ψυχολόγος που οι άνθρωποι πολλές φορές δεν εμπιστεύονται για λόγους που δεν ξέρουν. Ο πιο γνωστός ωστόσο, είναι πως ντρέπονται να εκμυστηρευτούν πράγματα σε έναν άλλο άνθρωπο – ή είναι απλά καχύποπτοι. Περιέργως, δεν είναι καχύποπτοι για μια μηχανή ΑΙ που μαθαίνει συνεχώς με κάθε πληροφορία που της δίνουμε.
Φυσικά, το OpenAI και τα όμοιά του, υπόσχονται να διατηρήσουν τις συνομιλίες μας ασφαλείς. Αλλά στο σημερινό διαδίκτυο, το απόρρητο είναι μια ψευδαίσθηση και το AI δεν αποτελεί εξαίρεση. Το περασμένο καλοκαίρι, ένα σφάλμα στην εφαρμογή Mac-desktop του ChatGPT, απέτυχε να κρυπτογραφήσει τις συνομιλίες των χρηστών και εξέθεσε για λίγο τα αρχεία καταγραφής συνομιλιών. Τον περασμένο μήνα, ένας ερευνητής ασφάλειας μοιράστηκε μια ευπάθεια που θα μπορούσε να επέτρεπε στους εισβολείς να εισάγουν λογισμικό υποκλοπής spyware στο ChatGPT για να εξαγάγουν συνομιλίες. Παρότι και τα δύο προβλήματα διορθώθηκαν η ερώτηση είναι απλή: Πού μπορεί να φτάσει όλο αυτό; Και όχι, μην σκέφτεστε apocalyptic σενάριο με ρομπότ – όχι ακόμα τουλάχιστον.
Το άμεσο μέλλον είναι πιο απλό. Οι εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης συγκεντρώνουν τεράστιους όγκους αρχείων καταγραφής συνομιλιών και οι πολιτικές δεδομένων τους, γενικά, τους επιτρέπουν να κάνουν ό,τι θέλουν. Αυτό σημαίνει ένα πράγμα: διαφημίσεις. Μέχρι στιγμής, πολλές νέες επιχειρήσεις τεχνητής νοημοσύνης, συμπεριλαμβανομένων των OpenAI και Anthropic, έχουν διστάσει να αγκαλιάσουν τη διαφήμιση. Αλλά αυτές οι εταιρείες βρίσκονται υπό μεγάλη πίεση για να αποδείξουν ότι τα πολλά δισεκατομμύρια σε επενδύσεις τεχνητής νοημοσύνης θα αποδώσουν. Είναι ξεκάθαρα θέμα χρόνου να δουν ότι μπορούν να κερδίσουν πάρα πολλά χρήματα από την όλη ιστορία. Δεν μιλάμε για banners φυσικά. Μιλάμε να ρωτάς που θα πιείς τον καλύτερο καφέ στην Αθήνα και τα πρώτα μαγαζιά που θα σου εμφανίζει, να είναι εκείνα που θα έχουν πληρώσει την επιχείρηση. Οι πρώτες εκδόσεις της διαφήμισης AI μπορεί να συνεχίσουν να μοιάζουν πολύ με τους συνδέσμους χορηγίας που μερικές φορές συνοδεύουν τα αποτελέσματα της αναζήτησης στην Google. Επειδή όμως η γενετική τεχνητή νοημοσύνη έχει πρόσβαση σε τέτοιες προσωπικές πληροφορίες, οι διαφημίσεις θα μπορούσαν να λάβουν εντελώς νέες μορφές.
Το ότι οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να προσφέρουν τόσο εύκολα τέτοιες προσωπικές λεπτομέρειες για τη ζωή τους αποτελεί απόδειξη της γοητείας του AI. Ωστόσο, τα chatbots μπορεί να γίνουν η πιο πρόσφατη καινοτομία σε μια μακρά σειρά διαφημιστικών τεχνολογιών που έχουν σχεδιαστεί για να εξάγουν όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες.
Τα μυστικά σου πουλάνε. Και όχι για το κουτσομπολιό της υπόθεσης, όπου τα ΑΙ θα κάτσουν να τα πουν πίνοντας καφέ συζητώντας την σχέση σου. Πουλάνε κυριολεκτικά και μπορούν να αποφέρουν εκατομμύρια.