Το ChatGPT, το σύστημα που κατανοεί τη φυσική γλώσσα και ανταποκρίνεται με τον ίδιο τρόπο, έχει προκαλέσει αίσθηση από την κυκλοφορία του πριν από λιγότερο από τρεις μήνες. Αν το έχετε δοκιμάσει, σίγουρα θα έχετε αναρωτηθεί αν θα φέρει σύντομα την επανάσταση στην τεχνολογία - ή, ανάλογα με την περίπτωση, τι θα καταστρέψει. Μεταξύ των πρώτων θυμάτων του ChatGPT, που έχει μια κοινή πλέον άποψη, θα είναι μια μορφή γραφής που μαζί της οι γενιές έχουν μεγαλώσει κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους. «Το δοκίμιο, ιδιαίτερα το προπτυχιακό δοκίμιο, ήταν το κέντρο της ανθρωπιστικής παιδαγωγικής για γενιές», γράφει ο Stephen Marche στο The Atlantic. «Είναι ο τρόπος που διδάσκουμε στα παιδιά πώς να ερευνούν, να σκέφτονται και να γράφουν. Όλη αυτή η παράδοση πρόκειται να διαταραχθεί από την αρχή».
Πόσο έτοιμος είναι ο κόσμος για μια ειρηνική συμβίωση με το ChatGPT;
Εάν το ChatGPT καταφέρει να δημιουργήσει ακαριαία ένα εύλογο ακαδημαϊκό δοκίμιο για οποιοδήποτε δεδομένο θέμα, ποιο μέλλον θα μπορούσε να υπάρξει για το ίδιο το ακαδημαϊκό δοκίμιο; Ο οικοδεσπότης του καναλιού YouTube EduKitchen θέτει λίγο-πολύ αυτήν ακριβώς την ερώτηση στον Noam Chomsky — έναν στοχαστή στον οποίο μπορούμε να βασιστούμε για απόψεις σχετικά με την εκπαίδευση. «Για χρόνια υπήρχαν προγράμματα που βοήθησαν τους καθηγητές να εντοπίσουν κλεμμένα δοκίμια», λέει ο Chomsky. «Τώρα θα είναι πιο δύσκολο, γιατί είναι πιο εύκολο να κάνεις λογοκλοπή. Αλλά αυτή είναι η μόνη συνεισφορά στην εκπαίδευση που μπορώ να σκεφτώ». Παραδέχεται ότι τα συστήματα τύπου ChatGPT «μπορεί να έχουν κάποια αξία για κάτι», αλλά «δεν είναι προφανές τι».
Ο Judge Dredd έγινε πραγματικότητα με την νέα τεχνολογία ρομπότ ChatGPT
Όπως έχει τώρα η σχετική τεχνολογία, ο Chomsky βλέπει τη χρήση του ChatGPT ως «βασικά λογοκλοπή υψηλής τεχνολογίας» και «έναν τρόπο αποφυγής μάθησης». Παρομοιάζει την άνοδό του με αυτή του smartphone: πολλοί μαθητές «κάθονται εκεί και συζητούν με κάποιον στο iPhone τους. Ένας τρόπος για να το αντιμετωπίσετε αυτό είναι να απαγορεύσετε τα iPhone. Ένας άλλος τρόπος είναι να κάνετε την τάξη ενδιαφέρουσα». Το ότι οι μαθητές χρησιμοποιούν ενστικτωδώς υψηλή τεχνολογία για να αποφύγουν τη μάθηση είναι «ένα σημάδι ότι το εκπαιδευτικό σύστημα αποτυγχάνει». Αν «δεν ασκεί έλξη στους μαθητές, δεν τους ενδιαφέρει, δεν τους προκαλεί, δεν τους κάνει να θέλουν να μάθουν, να βρουν διεξόδους».
Αφού πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του διδάσκοντας στο MIT, ο Chomsky αποσύρθηκε το 2002 για να γίνει διανοούμενος πλήρους απασχόλησης. «Το δοκίμιο σαν είδος πέθανε πριν από χρόνια», υποστηρίζει. Οι περισσότερες τεχνολογικές «διαταραχές» αφήνουν θετικά και αρνητικά αποτελέσματα στο πέρασμά τους. Εάν το δοκίμιο για το κολέγιο είναι πράγματι μη διασώσιμο, ίσως το ChatGPT να επιφέρει την αντικατάστασή του με κάτι πιο ενδιαφέρον.