Ο πρόοδος της τεχνολογίας είναι ασταμάτητη και υποτίθεται ότι κάθε νέο καινό της δαιμόνιο έρχεται για να μας κάνει τη ζωή πιο εύκολη. Αυτή δεν είναι μια γραμμική σχέση και δεν είναι λίγες οι φορές που μια τεχνολογική καινοτομία έφερε περισσότερα προβλήματα από όσα κλήθηκε να επιλύσει. Ειδικά στον χώρο του αυτοκινήτου έχουμε δει ουκ ολίγα μπρος πίσω και κοιτώντας προς τα πίσω μπορούμε να σταχυολογήσουμε αρκετά ευτράπελα.
Ας πάρουμε για παράδειγμα τα ψηφιακά καντράν. Πριν από περίπου 40 χρόνια, πάρα πολλά αυτοκίνητα είχαν στον βασικό ή προαιρετικό εξοπλισμό ένα καντράν με ψηφιακές ενδείξεις. Οι εταιρείες παρουσίασαν την εν λόγω καινοτομία ως τη νέα σελίδα στην αυτοκίνηση με πολύ μεγάλο ενθουσιασμό. Τα πρώτα πρώτα αυτοκίνητα με αυτά τα φανταχτερά ταμπλό διαφημίζονταν ως τα αυτοκίνητα του μέλλοντος. Ένα μέλλον που ήρθε τελικά, αλλά όχι τόσο άμεσα όσο νόμιζαν οι οραματιστές του τότε.
Οι βελόνες και τα ρολόγια δεν πέθαναν τόσο εύκολα, έπρεπε να έρθει η εποχή των οθονών αφής για να μας αφήσουν χρόνους. Κάποιες τεχνολογίες είναι μπροστά από την εποχή τους, κάποιες για να γίνουν mainstream χρειάζονται χρόνο και περεταίρω τεχνολογική εξέλιξη ενώ κάποιες άλλες είναι απλά άχρηστες, σαν τις ψηφιακές γραφομηχανές που βγήκαν λίγο πριν γεμίσουμε PC.
Ένα τέτοιο είδος τεχνολογίας ίσως είναι και η διακόπτες, ή μάλλον η απουσία αυτών από τα αυτοκίνητά μας. Οι δυνατότητες που έδωσαν οι ευκρινείς οθόνες αφής δεν εξαφάνισαν μόνο τις αναλογικές ενδείξεις, αλλά και πολλούς διακόπτες. Μια αλλαγή που δεν είδαν με καλό μάτι πολλοί από τους οδηγούς και ο λόγος είναι πολύ απλός. Ένας διακόπτης ή ένα κουμπί όταν ενεργοποιείται δίνει την πληροφορία που χρειάζεται ο οδηγός μέσω της αφής. Πολλές φορές χρησιμοποιούμε κουμπιά και διακόπτες χωρίς να τους βλέπουμε γιατί ξέρουμε που είναι και τους βρίσκουμε διαισθητικά.
Εκτός από μια αυτόματη κίνηση που κάνουμε, είναι και θέμα ασφάλειας, αν δεν παίρνουμε τα μάτια από τον δρόμο την ώρα που απασχολούμε τα χέρια με κάτι που δεν άπτεται αμιγώς της οδήγησης, είναι μια μέθοδος που δουλεύει. Οι οθόνες αφής και τα εικονικά κουμπιά δεν προσφέρουν το ίδιο feedback αναγκάζοντάς μας ρίξουμε άβολες ματιές που μπορεί να γίνουν επικίνδυνες. Η ίδια διαίσθηση είναι που μας κάνει να δυσανασχετούμε και ευτυχώς η VW το κατάλαβε και προβαίνει σε διόρθωση.
Την ανακοίνωση έκανε το μεγάλο αφεντικό της εταιρείας, Thomas Schäfer, παρουσιάζοντας το ανανεωμένο Golf για το 2023. Μετά από σχόλια των οδηγών της γερμανικής εταιρείας, (ΣΤΣ κόσμια μπινελίκια), οι σχεδιαστές και μηχανικοί πήγαν ένα βήμα πίσω και κατέβασαν από το ράφι μερικά κουμπάκια. Μην χαίρεστε οι πολύ παραδοσιακοί, το πισωγύρισμα αφορά μόνο τα κουμπιά που βρίσκονται στο τιμόνι. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι σε μια επόμενη φάση δεν αποκλείεται και η επάνοδος μερικών ακόμα πλήκτρων, όπως αυτών του κλιματισμού, για τα οποία επίσης υπήρξαν παράπονα από τους οδηγούς.
Φαίνεται ότι ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών για τη μάχη της οθόνης στρέβλωσε την οπτική των σχεδιαστών. Στην προσπάθειά τους να περάσουν κατά μία ίντσα των ανταγωνισμό προχώρησαν σε ανούσια σπατάλη τεχνολογίας παραβιάοζοντας τον πιο απλό κανόνα σχεδίασης ενός εσωτερικού αυτοκινήτου, όσο πιο απλό, τόσο πιο καλό.
Έτσι κι αλλιώς η επιστροφή των ψηφιακών ενδείξεων δεν εξαφάνισε τις «βελόνες και τα ρολόγια», απλά τα έκανε εικονικά, όπως έχουμε δει. Ίσως το ίδιο πράγμα χρειάζονται και τα κουμπιά και οι διακόπτες του κλιματιστικού, που μπορεί να μην κρύβουν από πίσω τους κάποιο περίπλοκο μηχανικό μοχλικό που να ανοιγοκλείνουν κλαπέτα ζεστού αέρα από τον χώρο της μηχανής, αλλά να ελέγχουν μέσω κυκλώματος τις λειτουργίες του. Δεν είναι θέμα νοσταλγίας, είναι πρακτικότητας και του δόγματος ότι αν κάτι δουλεύει καλά, δεν χρειάζεται ντε και καλά να αλλάξει.
Μακάρι αυτό το παράδειγμα να γίνει κανόνας και να δούμε πισωγύρισμα σε πολλές σύγχρονες εμμονές των αυτοκινητοβιομηχανιών. Ένα προσιτό σπορ κουπέ κόντρα στον υπερπληθυσμό των SUV ίσως;