Εντάξει υπάρχει και η μυθική Μ1, αλλά είναι τόσο σπάνιο θέαμα στους δρόμους, που κάποιος έχει περισσότερες πιθανότητες να πιάσει το Τζόκερ, παρά να δει κάποια με τα μάτια του. Η ΧΜ είναι είναι ένα κανονικό μοντέλο παραγωγής που αναμένεται να παραχθεί σε τόσο μεγάλους αριθμούς παραγωγής που αναμένεται να αλλάξει για πάντα το M Division, αλλά και την BMW γενικότερα. Θα δούμε το γιατί, ευθύς αμέσως.
Ξεπερνώντας το γεγονός ότι το ΧΜ θυμίζει την άλλοτε ναυαρχίδα της Citroen, το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής της M είναι ένα SUV που δεν έχει καμία σχέση με τις Χ5Μ, Χ6Μ και Χ7 Μ60i. Θα περίμενε κανείς ότι το πρώτο καθαρά Μ αυτοκίνητο να είναι κάποιο κουπέ ή έστω κάποιο σπορ σεντάν, αλλά ας μην κοροϊδεύουμε τον εαυτό μας, ζούμε στην εποχή της Ferrari Purosangue και της Lamborghini Urus. Ξεπερνώντας το αρχικό σοκ και τη νοσταλγία για το dogleg κιβώτιο της πρώτης M3 και άλλων τέτοιον μακρινών αναμνήσεων, οι Βαυαροί φρόντισαν κάθε ένα στοιχείο της ΧΜ να έχει την κορυφαία τιμή που έχουν πετύχει.
Για να καταλάβουμε, ή μάλλον να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τι ακριβώς είναι η ΧΜ, να αναφέρουμε ότι είναι η δυνατότερη BMW παραγωγής ολων των εποχών. Ο συνδυασμός του κλασικού V8 της BMW μαζί το σύστημα της ηλεκτροκίνησης, αποδίδει συνολικά 644 άλογα, τα οποία θα γίνουν 740 σε μια ακόμα πιο γρήγορη έκδοση που θα παρουσιαστεί μέσα στο 2023, γιατί και τα M cars θέλουν τις γρήγορες εκδόσεις τους.
Έχει μήκος που ξεπερνά τα 5 μέτρα, μεταξόνιο που ξεπερνά τα 3, ίδιο με αυτό της X7 που έχει τρεις σειρές καθισμάτων και πλάτος 2 μέτρα, το μεγαλύτερο που είχε ποτέ ένα αυτοκίνητο της BMW. Πατάει σε 23 άρες ζάντες και το πλάτος των πίσω ελαστικών φτάνει τα 315 χιλιοστά. Σε ό,τι αφορά το βάρος της, ΧΜ σταματάει τη ζυγαριά στους 2,7 τόνους και κάτι.
Παρά το βάρος, παραμένει μια M σε ζύγισμα με ιδανική αναλογία 50:50 μεταξύ των αξόνων και επιδόσεις που δικαιολογούν τις τρεις γραμμές δίπλα στο Μ. Το 0-100 είναι στα χαμηλά 4’’, η τελική ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 250 ή 270 χαω, ανάλογα με το αν έχει το πακέτο Competition, ενώ πιάνει τα 200 από στάση σε μόλις 14,3’’.
Ως plug in hybrid μπορεί να κινείται αμιγώς σαν ηλεκτρικό για περίπου 100 χλμ και μάλιστα σε ταχύτητες που φτάνουν ακόμα και τα 150χαω. Στη συνέχεια αναλαμβάνει ο εντελώς ανασχεδιασμένος V8 που μόνο ο κυβισμός των 4,4 λίτρων θυμίζει τους υπόλοιπους της BMW. Με άλλο στρόφαλο και τα δύο τούρμπο σφιχτά κολημένα στις πολλαπλές εξαγωγής, οι μηχανικοί της BMW κατάφεραν να φτιάξουν ένα μοτέρ που αποδίδει από πολύ χαμηλά και ταυτόχρονα στροφάρει σαν ατμοσφαιρικός κιντήρας από supercar περασμένων δεκαετιών.
Το κερασάκι στην τούρτα είναι δύο πράγματα. Από τη μία ο ήχος που μένει αυθεντικά V8 και M Division στην εποχή των σκληρών περιορισμών Euro και της υβριδικής τεχνολογίας. Ο ήχος του κινητήρα περνάει μέσα στην καμπίνα (μόνο αν το θέλει ο οδηγός) και μετά καταλήγει στις απολήξεις των εξατμίσεων. Από την άλλη αν προσέξετε στις άνω δεξιά κι αριστερά γωνίες του πίσω τζαμιού, εκεί που βάζουν βλέπουμε συνήθως αυτοκόλλητα ακτοπλοϊκών εταιρείων, υπάρχουν δύο σήματα της BMW. Είναι μια αναφορά στο καπό της αυθεντικής Μ1 και μπορεί η ΧΜ να μην έχει καμία σχέση με τη Μ1, αλλά είναι οι ρίζες της και την τιμά με τις επιδόσεις της. Όχι κι άσχημα για κάτι που μοιάζει με hi tech περίπτερο από μακριά.