Τις προθέσεις των κυβερνήσεων και των αυτοκινητοβιομηχανιών τις ξέρουμε. Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης μετράει λίγα χρόνια ζωής ακόμα, ωστόσο τα υπάρχοντα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν ακόμα τα φόντα για να επικρατήσουν ολοκληρωτικά με όρους αγοράς. Το κόστος μπορεί να συμπιεστεί όσο γίνεται η απόσβεση της έρευνας, όμως η ίδια η έρευνα δεν προχωράει όσο γρήγορα θα θέλαμε στους τομείς της αυτονομίας και της φόρτισης. Για αυτά κάτι έχει να μας πει η Mercedes με το EQXX.
Αρχικά έχει σημασία ο τόπος και η διοργάνωση που διάλεξε η Mercedes για την παρουσίαση του EQXX. Αντί μιας κλασικής διεθνούς έκθεσης αυτοκινήτου, προτίμησε το Consumer Electronics Show στο Las Vegas δείχνοντας έτσι την τάση που θέλει τα αυτοκίνητα να απομακρύνονται από την παραδοσιακή αυτόνομη ταυτότητά τους σαν προϊόν και σαν εμπειρία και να εντάσσονται μέσα σε μια ευρύτερη εμπειρία άμεσα συνδεδεμένη με την υπόλοιπη ψηφιακή ζωή μας.
Τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ταβάνι αυτονομίας περίπου τα 500χλμ κάτι που καθιστά πολύ δύσκολο ένα μεγάλο ταξίδι αποστάσεων. Το EQXX της Mercedes κατάφερε να διπλασιάσει αυτή την τιμή και υπόσχεται 1000 πραγματικά χιλιόμετρα αυτονομίας που έχουν δοκιμαστεί σε συνθήκες δρόμου και όχι εργαστηριακών θεωρητικών μετρήσεων. Δηλαδή το EQXX μπορεί να πάει από την Αθήνα στο Διδυμότειχο με μία φόρτιση, ή Από το Παρίσι στο Βερολίνο για τους πιο κοσμοπολίτες.
Για να το πετύχει αυτό εισάγει δύο, όχι και τόσο νέες τεχνολογίες, αλλά το κάνει πολύ πιο αποτελεσματικά σε σχέση με το παρελθόν. Το προφίλ του είναι τόσο χαμηλό για αεροδυναμικούς λόγους που στις φωτογραφίες μοιάζει να ξεπερνά σε μήκος ακόμα και μια Maybach. Στην πραγματικότητα είναι ελάχιστα μακρύτερη από μια A Class σεντάν και η εντυπωσιακή σιλουέτα με την ουρά σε στυλ ducktail έχει αεροδυναμικό συντελεστή μόλις 0.17 και αυτό μεταφράζεται σε μια ανεμπόδιστη κίνηση που εξασφαλίζει μεγάλη οικονομία δυνάμεων.
Το άλλο στοιχείο που δίνει τεράστια αυτονομία είναι η οροφή. Πέρα από το σμιλεμένο σχήμα της, στην επιφάνειά της βρίσκονται 117 ηλιακές κυψέλες που έχουν εξελιχθεί με τη βοήθεια του Fraunhofer, το μεγαλύτερου ερευνητικού ινστιτούτου της Ευρώπης. Η οροφή του EQXX δίνει από μόνη της 25 επιπλέον χιλιόμετρα σε 12 ώρες έκθεσης στον ήλιο λειτουργώντας πρακτικά σαν το κόκκινο λαμπάκι της βενζίνης στα συμβατικά αυτοκίνητα.
Το εσωτερικό του είναι τόσο φουτουριστικό όσο απαιτεί ο χαρακτήρας ενός concept car, αλλά ταυτόχρονα είναι και εντελώς λειτουργικό με στοιχεία που μάλλον θα δούμε σε 2-3 χρόνια στις Mercedes παραγωγής. Ο ελέφαντας στο δωμάτιο δεν είναι άλλος από την οθόνη των 47,5 ιντσών η οποία είναι μονοκόμματη και αντικαθιστά μαζί με τις υπόλοιπες οθόνες, και σχεδόν όλα τα χειριστήρια και τους διακόπτες που θα βλέπαμε σε ένα συνηθισμένο αυτοκίνητο.
Πέρα από το εντυπωσιακό πλήθος λειτουργιών που συγκεντρώνει, έχει ανάλυση 8Κ και σε συνεργασία με τη NAVIS φιλοξενεί τη νέα γενιά του navigation. Στην οθόνη του θα δούμε για πρώτη φορά μια τρισδιάστατη πλοήγηση σε πραγματικό χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι με τη βοήθεια των δορυφόρων το EQXX θα έχει άμεση γνώση του περιβάλλοντός του σε ακτίνα τουλάχιστον 10 μέτρων.