Η λέξη κλατάρισμα χρησιμοποιείται καταχρηστικά πλέον αφού είναι εξαιρετικά σπάνιο να συμβεί. Γιατί κλατάρισμα είναι το απότομο ξεφούσκωμα το οποίο πολλές φορές συνοδευόταν και από δυνατό κρότο και αφορά μόνο παλιά αυτοκίνητα με σαμπρέλα. Τα σύγχρονα tubeless ελαστικά χάνουν πολύ πιο προοδευτικά τον αέρα στην περίπτωση που πατήσουν κάποια πρόκα. Έτσι παρέχουν μεγαλύτερη ασφάλεια ώστε να μην χάσεις τον έλεγχο του οχήματος.
Ο έλεγχος του οχήματος είναι και το πρώτο ζητούμενο με το που πάθεις λάστιχο. Θα προσέξεις μια ταλάντωση στο τιμόνι ή μια τάση το αυτοκίνητο να θέλει να αλλάξει λωρίδα από μόνο του. Τότε πρέπει να οπλιστείς με ψυχραιμία και να μην κάνεις καμία απότομη κίνηση πανικού. Απέφυγε απότομες κινήσεις στο φρένο και στο τιμόνι. Στην περίπτωση που έχεις αρκετή ταχύτητα όταν σου συμβεί, το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να αφήσεις το αυτοκίνητο να κυλήσει και να επιβραδύνει αργά από μόνο του. Μόνο όταν πέσουν αρκετά τα χιλιόμετρα είναι ασφαλές να κόψεις δεξιά και να σταμτήσεις.
Αφού τοποθετήσεις το προειδοποιητικό τρίγωνο για να προφυλάξεις κι εσένα και τους διερχόμενους οδηγούς εξετάζεις τις διαθέσιμες επιλογές που έχεις. Ρεζέρβα, οδική βοήθεια και κιτ επισκευής είναι οι κυριότερες επιλογές σου και στην περίπτωση που είσαι σε ερημικό μέρος (κάτι που ευνοεί τα ατυχήματα στα ελαστικά) η οδική μπορεί να μην είναι καν επιλογή.
Αν έχεις ρεζέρβα η διαδικασία είναι απλή, αν και ελαφρώς κοπιώδης. Σιγουρέψου ότι το αυτοκίνητο είναι στην ευθεία και δεν είναι σε κάποιο επικλινές επίπεδο και αρχικά ξέσφιξε τα μπουλόνια του τροχού πριν το σηκώσεις. Μισή στροφή της κάθε βίδας είναι αρκετή και στη συνέχεια τοποθετείς τον γρύλο. Μόλις το σηκώσεις λύνεις τελείως τα μπουλόνια, αλλάζεις τροχό και σφίγγεις τα μπουλόνια αντιδιαμετρικά, αλλά όχι τελείως. Μόλις κατεβάσεις το αυτοκίνητο από τον γρύλο, τότε μόνο σφίγγεις τελείως τα μπουλόνια με όση δύναμη διαθέτεις, ακόμα και με σωματικό σου βάρος πάνω στο κλειδί. Έχει μόνο στο νου σου ότι η ρεζερβα είναι λύση ανάγκης γιατί δεν είναι ούτε για μεγάλες ταχύτητες, ουτε για μεγάλη απόσταση.
Στην περίπτωση που το αυτοκίνητό σου δεν έχει ρεζέρβα το κιτ επισκευής έρχεται να δώσει λύση. Αν η τρύπα είναι πολύ μικρή μπορείς να χρησιμοποιήσεις μόνο τις αμπούλες πεπιεσμένου αέρα. Έτσι θα μπορέσεις να πας με ασφάλεια μέχρι το βουλκανιζατέρ. Στην περίπτωση μεγαλύτερης τρύπας κάνεις χρήση ολόκληρου του κιτ, που δεν είναι καμιά μεγάλη επιστήμη. Απλά περνάς το κορδόνι μέσα από την τρύπα με το ειδικό εργαλείο που είναι σαν κατσαβίδι, κόβεις το κορδόνι που περισσεύει και στη συνέχεια φουσκώνεις με τις αμπούλες που είπαμε και πιο πριν.
Εκτός από τα κιτ επισκευής τώρα τελευταία έχουν κάνει την εμφάνισή τους και κάποιοι αφροί η gel οι οποίοι χρησιμοποιούνται εδώ και χρόνια στις μοτοσυκλέτες. Απλά αδειάζεις το υπό πίεση υλικό μέσα στο ελαστικό μέσω της βαλβίδας και αυτό αναλαμβάνει να κλείσει την τρύπα. Θα μπορέσεις έτσι να πάς με ασφάλεια μέχρι το βουλκανιζατέρ.
Να θυμάσαι ότι σε όποια λύση κι αν καταλήξεις, το βουλκανιζατέρ πρέπει να είναι ο τόπος προορισμού σε όλες τις περιπτώσεις. Οι επισκευές δεν έχουν μόνιμο χαρακτήρα και θα πρέπει να δρομολογήσεις άμεσα την αντικατάσταση του τρύπιο ελαστικού με ένα καινούργιο, είναι πάνω απ’ όλα θέμα ασφάλειας.