Ο πιο εύκολος τρόπος για να κάνεις ένα τραγούδι να γίνει viral το 2023 είναι απλώς να το επιταχύνεις. Το εξαιρετικά γρήγορο τέμπο είναι ο κανόνας στα video του TikTok και στην πραγματικότητα η τάση έχει απογειωθεί τόσο πολύ, που αρκετοί καλλιτέχνες κυκλοφορούν ταχύτερες εκδόσεις των τραγουδιών τους, με την ελπίδα να γίνουν viral στη διάσημη πλατφόρμα.
Πάρε για παράδειγμα την Raye. Η κατά κόσμον Rachel Agatha Keen κατάφερε να σκαρφαλώσει στο Νο.1 του Ηνωμένου Βασιλείου και να μπει στο αμερικανικό Billboard Hot 100 μέσω του «Escapism». Το μόνο που έκανε ήταν να δημιουργήσει μια επιταχυνόμενη έκδοση του τραγουδιού και πάνω από 700.000 βίντεο έχουν δημιουργηθεί στο TikTok, αριθμός διπλάσιος από τον αριθμό των βίντεο που χρησιμοποιούν το αρχικό single. Η Raye, φυσικά, δεν είναι η μόνη καλλιτέχνιδα που ακολουθεί τον συγκεκριμένο δρόμο. Καλλιτέχνες όπως οι SZA, Sabrina Carpenter, Steve Lacy και Miguel έχουν κυκλοφορήσει πιο γρήγορες εκδόσεις των τραγουδιών τους σε πλατφόρμες ροής, αφού άρχισαν να κερδίζουν δημοτικότητα στο TikTok. Ωστόσο αυτή η τάση επηρεάζει πραγματικά τον τρόπο παραγωγής των τραγουδιών;
Σύμφωνα με έρευνα, η τάση για εξαιρετικά γρήγορα pop τραγούδια μπορεί να προϋπήρχε της σημερινής εμμονής του TikTok. Το 2020, τη χρονιά που πολλοί καλλιτέχνες άρχισαν να καταλαβαίνουν τη δύναμη του TikTok όσον αφορά την προώθηση της μουσικής τους και τη σύνδεση με το κοινό τους, ο μέσος ρυθμός των 20 κορυφαίων τραγουδιών της χρονιάς ήταν 122 beats ανά λεπτό. Και ως η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη, το TikTok τείνει να αντικατοπτρίζει καλύτερα αυτά που ενδιαφέρουν τους ανθρώπους αλλά το σημαντικότερο να δημιουργεί τάσεις.
Η Liz Stone, ειδικός στα social media και συνιδρύτρια του brand «OK COOL», λέει ότι το TikTok είναι μια από τις πιο, αν όχι η πιο σημαντική πλατφόρμα για καλλιτέχνες, που αναζητούν επιτυχία ροής. «Οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να ωφελήσουν τους καλλιτέχνες από το να ανακαλύψουν πώς να συνδεθούν με το κοινό τους και με τη σειρά της η pop βιομηχανία επωφελείται από το να ακούς και να μεταδίδεις τη μουσική τους». Αλλά αυτή η μορφή marketing δεν είναι νέα, όπως την περιγράφει η Stone, υπήρχε πολύ πριν από το TikTok. Υπήρχε στο ραδιόφωνο και σε άλλες μεθόδους marketing της παλιάς σχολής, όπως οι τηλεοπτικές διαφημίσεις.
Πόσο κοντά είμαστε στην απαγόρευση του TikTok;
Η Dr Lucy Bennett, ακαδημαϊκός στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ, έχει διεξαγάγει έρευνα για τη μουσική και την κουλτούρα των θαυμαστών. Θεωρεί ότι δεν είναι ασυνήθιστο η παραγωγή μουσικής να αλλάζει δραματικά λόγω των νέων μορφών. Στην πραγματικότητα, αυτή είναι μια τάση, ιστορικά: «Η δημιουργία τραγουδιών για μια νέα πλατφόρμα ήταν μια τάση που συμβαίνει συχνά όταν εμφανίζονται νέες πλατφόρμες ή τεχνολογίες. Στα τέλη του 1800 και στις αρχές του 1900, τόσο ο φωνογράφος όσο και το γραμμόφωνο έφεραν επανάσταση στη μουσική. Οι παραστάσεις ηχογραφήθηκαν και ο κόσμος μπορούσε να τις ακούσει στον ελεύθερο χρόνο του, ενώ πριν από αυτό, αν ήθελες να ακούσεις ένα τραγούδι, η μόνη σου επιλογή ήταν να το ακούσεις ζωντανά». Αυτό οδήγησε τα τραγούδια να γίνουν πιο σύντομα επειδή οι κύλινδροι που χρησιμοποιούσαν οι φωνογράφοι μπορούσαν να χωρέσουν μόνο δύο έως τρία λεπτά ήχου. «Οι ερμηνευτές και οι συνθέτες, κατά συνέπεια, παρήγαγαν έργα για να κουμπώνουν σε αυτό το χρονικό διάστημα. Έτσι, ακόμα και τότε, προσπαθούσαν να επεξεργαστούν τη νέα τεχνολογία και να την κατανοήσουν και να προσαρμόσουν τη μουσική σε αυτήν, όπως κάνουμε τώρα».
Υπάρχουν αρκετοί λόγοι για τους οποίους τα επιταχυνόμενα τραγούδια μπορεί να είναι τόσο δημοφιλή στο TikTok σήμερα. Πρώτον, απευθύνονται στο διαρκώς συντομευμένο εύρος προσοχής μας. Δεύτερον, κάνει το περιεχόμενο πιο εύπεπτο, διότι οι χρήστες είναι πιο πιθανό να παρακολουθήσουν ένα βίντεο εάν γνωρίζουν ότι το τραγούδι έχει επιταχυνθεί, καθώς το λογικό είναι ότι θα τελειώσει πιο γρήγορα. «Στο παρελθόν φαινόταν κάπως περίεργο ή αστείο το να έχεις επιταχυνόμενα τραγούδια. Στη δεκαετία του 1990, το έκανε το Happy hardcore, ένα υποείδος της σκληροπυρηνικής χορευτικής μουσικής ή του "hard dance". Ωστόσο σήμερα θεωρείται ο κανόνας και νομίζω ότι αυτό οφείλεται εν μέρει στο φαινόμενο του TikTok», λέει ο μουσικός παραγωγός Aaron Horn. Ωστόσο αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που τα επιταχυνόμενα τραγούδια αποκτούν δημοτικότητα. Στη δεκαετία του 2000 εμφανίστηκε το «nightcore», ένα είδος μουσικής που αυξάνει τον ρυθμό και ενισχύει το μπάσο ενός τραγουδιού για πιο ξεσηκωτικό ήχο. Μάλιστα οι καλλιτέχνες συνδύαζαν το τραγούδι με γραφικά anime.
Αλλά η φύση του TikTok και το πόσο εύκολο είναι για τους ήχους να γίνουν viral, έκαναν αυτή τη τάση mainstream. Το πλεονέκτημα του TikTok σε σχέση με άλλες μεθόδους προώθησης μουσικής είναι ότι οι ακροατές έχουν περισσότερο έλεγχο στον τρόπο με τον οποίο ασχολούνται και ανταποκρίνονται στις νέες τάσεις και ήχους. Φυσικά, το να χρειάζεται να προσαρμόσετε τη μουσική που δημιουργείτε στις τάσεις του TikTok θα μπορούσε να είναι απογοητευτικό και καταστροφικό για τη μουσική, ειδικά όταν πολλές από αυτές τις τάσεις έρχονται και παρέρχονται τόσο γρήγορα.
Μάλιστα, πολλοί καταξιωμένοι καλλιτέχνες όπως η Halsey έχουν μιλήσει δημόσια για το πώς αυτό μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη δημιουργικότητα και τον ήχο τους. Η 28χρονη καλλιτέχνιδα αποκάλυψε ότι η γνωστή δισκογραφική αρνήθηκε να κυκλοφορήσει το τραγούδι «So Good», εκτός και αν η ίδια δημιουργούσε μια viral στιγμή γι’ αυτό. Ο Michael Aldag, τραγουδιστής και συνθέτης με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, κατάφερε να κερδίσει μεγάλη δημοτικότητα στο TikTok δημοσιεύοντας αστείο περιεχόμενο, αλλά τώρα το χρησιμοποιεί γαι να προωθήσει τη μουσική του. «Εξακολουθώ να γράφω ό,τι θέλω να γράψω, αλλά μόλις γράψω ένα τραγούδι, συνήθως επιλέγω ποια ποια ενότητα μπορεί να είναι καλή στο TikTok».
Λαμβάνοντας υπόψη τον τεράστιο αντίκτυπο που μπορεί να έχει το TikTok στην επιτυχία ενός τραγουδιού, τουλάχιστον για τους καλλιτέχνες της pop, είναι δεδομένο ότι θα μπει σε συζητήσεις τόσο για την παραγωγή όσο και για την προώθηση. «Σίγουρα πιστεύω ότι οι παραγωγοί και οι τραγουδιστές δίνουν μεγάλη σημασία στο TikTok», λέει Aaron Horn. «Νομίζω ότι ο viral ήχος αυτή τη στιγμή είναι τα εξαιρετικά γρήγορα φωνητικά και ρυθμό, όπως το hyperpop».
Το TikTok όχι μόνο αλλάζει τους κανόνες γύρω από το ρυθμό, αλλά έχει τεράστιο αντίκτυπο και στη μέση διάρκεια των τραγουδιών, σύμφωνα με τον Dr Bennett. «Ένα τραγούδι πρέπει να ακούγεται στις περισσότερες πλατφόρμες ροής για τουλάχιστον 30 δευτερόλεπτα για να ενεργοποιηθεί μια πληρωμή», τονίζει. «Ως αποτέλεσμα, τα τραγούδια γίνονται πιο σύντομα και ορισμένοι καλλιτέχνες τοποθετούν τα ελκυστικά στοιχεία ενός τραγουδιού, όπως νότες του ρεφρέν, στην αρχή ενός τραγουδιού για να διατηρήσουν το ποσοστό παράλειψης ενός τραγουδιού όσο το δυνατόν χαμηλότερο και να κρατήσουν την προσοχή. Το "Old Town Road" του Lil Nas X έχει διάρκεια μόνο 1 λεπτό 52 δευτερόλεπτα, για παράδειγμα».
Ο Aldag λέει ότι αυτό είναι σίγουρα κάτι που λαμβάνει υπόψη του όταν γράφει τραγούδια. «Οι πάροχοι ψηφιακών υπηρεσιών εξετάζουν πάντα τα ποσοστά παράβλεψης».
Ο ρυθμός και η διάρκεια είναι μόνο η αρχή του τρόπου με τον οποίο το TikTok θα επηρεάσει τη μουσική βιομηχανία και οι χρήστες έχουν ήδη τη δυνατότητα να αποθηκεύουν ήχους στην εφαρμογή, δημιουργώντας τη δική τους βιβλιοθήκη μουσικής. Αν αυτό θα είναι ευλογία ή καταστροφή για τη μουσική θα φανεί στο χειροκρότημα.