Από την γενιά του Dunkirk και μετά, μπορεί να πει κανείς υπεύθυνα πως τα war drama πέρασαν σε άλλο επίπεδο σκηνοθετικά. Τι εννοούμε με αυτό; Ότι ο Nolan έδειξε την μαεστρία του μονοπλάνου. Μεγάλα πλάνα που χρειάζονται αυστηρή πειθαρχία και λεπτομέρεια στο γύρισμα και δεν παρουσιάζουν μόνο κοντινά από τους ήρωες. Σε μία πολεμική ταινία, το μονοπλάνο είναι μεγάλο στοίχημα για την καλή φωτογραφία και σε αυτό προσπάθησε να ποντάρει ο σκηνοθέτης Matthijs van Heijningen στην ταινία του για το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, που ξεκίνησε να προβάλλεται πριν λίγες ημέρες στο Netflix.
Πρόκειται για μία από τις πιο ακριβές παραγωγές που έχει πραγματοποιήσει το ολλανδικό σινεμά, με το budget να κυμαίνεται περίπου στα 14 εκατομμύρια ευρώ και να ακολουθεί την γραμμή Nolan από την Δουνκέρκη και μετά. Η υπόθεση εξελίσσεται τρεις μήνες μετά την απόβαση των Συμμάχων. Η ταινία χωρίζεται σε τρία διαφορετικά μέρη: στην κατάληψη της Ολλανδίας από τους Ναζί, στην αντίσταση που δημιουργείται στις κατοχικές δυνάμεις και στους στρατιώτες των Συμμαχικών Δυνάμεων που έχουν ως αποστολή να χτυπήσουν τους Ναζί παράλληλα με τους Σοβιετικούς που έχουν δημιουργήσει το Ανατολικό Μέτωπο. Το πιο ενδιαφέρον είναι πως οι τρεις πρωταγωνιστές της ιστορίας (Marinus, William και Teuntje), βλέπουν την κατάσταση ο καθένας από την δική του σκοπιά, αφήνοντας στην άκρη την παραδοσιακή συνταγή σεναρίου που θέλει να δημιουργήσει «καλούς και κακούς». Ο van Heijningen θέλει με αυτόν τον τρόπο να δείξει πως όλοι είναι θύματα πολέμου.
Η οπτική αυτή ωστόσο, είναι η συνήθης που βλέπουμε στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο στις ταινίες για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ξεφεύγοντας από την γνωστή συνταγή του χολιγουντιανού σινεμά με τους Αμερικανούς ως μόνιμους ήρωες, δίνοντας ένα μεγαλύτερο τόνο δραματικότητας. Το 12th Man είναι μία τέτοια ταινία, όπου ένας νορβηγός στρατιώτης της αντίστασης προσπαθεί να ξεφύγει από τους Ναζί. Σε παρόμοιο setting κινείται και το Black Book του Paul Verhoven το 2006 το οποίο είναι και το ακριβότερο φιλμ μέχρι στιγμής. Ωστόσο όλη αυτή η προσέγγιση δεν μποϊκοτάρει την δράση όπου αυτή κρίνεται απαραίτητη. Ο Matthijs van Heijningen παρουσιάζει άριστα τα πολεμικά δρώμενα που απαιτούν να είναι πιστά στην ιστορία, όπως η πτώση των αλεξιπτωτιστών και την διαδρομή που ακολουθούν τα πολεμικά αεροπλάνα της RAF πάνω από τη Νορμανδία ή το μπαράζ εκρήξεων που βιώνουν οι Καναδοί από το πυροβολικό των Ναζί.
O πιο γνωστός στο καστ, σε εμάς στην Ελλάδα τουλάχιστον, είναι ξεκάθαρα ο Tom Felton που τον γνωρίζουμε από τα Harry Potter, αλλά το τρίπτυχο συμπληρώνεται με τους Gijs Blom και Susan Radder. Αν ψάχνεις κάτι ανάμεσα σε Saving Private Ryan και Dunkirk, πρέπει σίγουρα να του δώσεις μία ευκαιρία.
Διαθέσιμο στο Netflix.