Είναι μία από τις πιο δημοφιλείς ημέρες αγορών σε όλον τον κόσμο και τα τελευταία χρόνια έχει ξεκινήσει να έχει τη δική της θέση στην ελληνική αγορά. Κάθε χρόνο παρατηρούνται όλο και οι περισσότερες εκπτώσεις να συμβαίνουν στη δική μας αγορά, το κατά πόσο όμως η «Black Friday» στην Ελλάδα ταυτίζεται με εκείνη του εξωτερικού είναι άλλη κουβέντα. Εδώ, ας επικεντρωθούμε στο πώς ξεκίνησε η «γιορτή των εκπτώσεων».
Η Black Friday ως λύτρωση ενός καταναλωτικού όντος
Η Black Friday είναι μια από τις πιο δημοφιλείς ημέρες αγορών σε όλο τον κόσμο, σηματοδοτώντας την έναρξη της χριστουγεννιάτικης περιόδου των αγορών με μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές στα καταστήματα. Η έννοια της Black Friday έχει βαθιές ρίζες στην αμερικανική κουλτούρα, αλλά πλέον έχει εξαπλωθεί διεθνώς και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της αγοραστικής εμπειρίας σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.
Η ιστορία του Black Friday
Η ιδέα της Black Friday ξεκίνησε στις Ηνωμένες Πολιτείες, με τον όρο να έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του 1950 στη Φιλαδέλφεια. Εκείνη την περίοδο, η αστυνομία της πόλης χρησιμοποίησε για πρώτη φορά τον όρο «Black Friday» για να περιγράψει την ημέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών (Thanksgiving Day), η οποία παραδοσιακά γιορτάζεται την τέταρτη Πέμπτη του Νοεμβρίου. Η επόμενη μέρα, η Παρασκευή, χαρακτηριζόταν από τεράστια κίνηση στους δρόμους και μεγάλη συμφόρηση, καθώς πλήθος κόσμου κατέβαινε στην αγορά για να κάνει τις αγορές του ή να προετοιμαστεί για τις εορταστικές εκδηλώσεις.
Η έννοια του «black» αποτυπώνει το χάος που επικρατούσε, αλλά σταδιακά απέκτησε διαφορετική σημασία στην επιχειρηματική κοινότητα. Τη δεκαετία του 1980, ο όρος συνδέθηκε με τα οικονομικά κέρδη των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τη λογιστική, όταν οι επιχειρήσεις έχουν κέρδη, τα στοιχεία στους οικονομικούς ισολογισμούς εμφανίζονται με μαύρο μελάνι, ενώ οι ζημίες σημειώνονται με κόκκινο. Έτσι, η Black Friday άρχισε να σημαίνει τη μέρα όπου τα καταστήματα περνούν από το «κόκκινο» στο «μαύρο» χάρη στην τεράστια αύξηση των πωλήσεων.
Πώς έζησα την αυθεντική Black Friday και γιατί δεν θα το έκανα ξανά
Η ανάπτυξη και η εξάπλωση του φαινομένου
Από τη δεκαετία του 1990 και μετά, το Black Friday έγινε ολοένα και πιο δημοφιλές στις Ηνωμένες Πολιτείες, με τους εμπόρους να προσφέρουν τεράστιες εκπτώσεις για να προσελκύσουν πελάτες. Οι άνθρωποι συχνά κατασκηνώνουν έξω από τα καταστήματα από την προηγούμενη μέρα για να είναι οι πρώτοι που θα μπουν και να αποκτήσουν τα επιθυμητά προϊόντα σε χαμηλές τιμές. Η ψηφιακή εποχή και η αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου έφεραν και νέες προεκτάσεις στο Black Friday, όπως τη «Cyber Monday», που αφορά προσφορές κυρίως σε ηλεκτρονικά καταστήματα τη Δευτέρα μετά τη Black Friday.
Η Black Friday σήμερα
Σήμερα, η Black Friday έχει εξελιχθεί σε ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Πολυκαταστήματα και εμπορικά κέντρα σε χώρες όπως ο Καναδάς, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και η Ελλάδα συμμετέχουν προσφέροντας μεγάλες εκπτώσεις. Στην Ελλάδα, η Black Friday καθιερώθηκε σχετικά πρόσφατα, αλλά γρήγορα έγινε ένας από τους πιο αναμενόμενους θεσμούς στον χώρο του εμπορίου.
Εκτός από τις ευκαιρίες που προσφέρει για οικονομικότερες αγορές, η Black Friday έχει και τα αρνητικά του. Συχνά κατακρίνεται για την υπερκατανάλωση και το χάος που μπορεί να δημιουργηθεί, ενώ έχουν σημειωθεί περιστατικά βίας και τραυματισμών σε περιπτώσεις που πλήθη συνέρρευσαν στα καταστήματα. Ωστόσο, πολλοί καταναλωτές βλέπουν αυτή τη μέρα ως ευκαιρία για να κάνουν οικονομικές αγορές, ειδικά για ακριβότερα προϊόντα όπως ηλεκτρονικές συσκευές.
Η Black Friday έχει πλέον γίνει ένας παγκόσμιος θεσμός που σηματοδοτεί την αρχή της χριστουγεννιάτικης περιόδου αγορών. Παρά τις προκλήσεις, παραμένει μια ημέρα που οι καταναλωτές περιμένουν με ανυπομονησία, ελπίζοντας να βρουν μοναδικές ευκαιρίες. Είτε πρόκειται για φυσικά καταστήματα είτε για διαδικτυακές αγορές, το Black Friday έχει αλλάξει τον τρόπο που ψωνίζουμε, προσφέροντας έντονες αγοραστικές εμπειρίες και εκπτώσεις που δύσκολα μπορούμε να αγνοήσουμε.