Ίμια, 31 Ιανουαρίου του 1996: Μια ημερομηνία που θα μείνει στην ιστορία για τους λάθος λόγους. Είναι η μέρα που πραγματοποιείται το θερμό επεισόδιο στις βραχονησίδες Ίμια με τους Χριστόδουλο Καραθανάση, Παναγιώτη Βλαχάκο και Έκτορα Γιαλοψό να πέφτουν την ώρα του καθήκοντος. Ένα «θερμό» επεισόδιο που έφερε Ελλάδα και Τουρκία στα πρόθυρα του πολέμου, το οποίο όμως ξεπεράστηκε γιατί «έπεσαν» οι τόνοι, αλλά και το γεγονός ότι προσπεράστηκε το έγκλημα. Μέχρι σήμερα, όμως, είναι το «ψέμα» που δόθηκε ως εξήγηση στις οικογένειες των πεσόντων αλλά και του ελληνικού λαού για την πτώση του ελικοπτέρου, το οποίο σήμερα πλανάται πάνω από όλους ως μυστήριο.
Ένα μυστήριο, όμως, για το οποίο δεν χρειαζόμαστε καμία απολύτως εξήγηση καθώς μοιάζει σαν να ξέρουμε την αιματοβαμμένη αλήθεια. Ακόμα και αν έχουν περάσει 28 ολόκληρα χρόνια.
Άλλωστε, όπως έχει δηλώσει ο γιος ενός εκ των τριών πεσόντων σε δηλώσεις του «θα μας πει ποτέ κανείς γιατί υπάρχουν τρύπες και κηλίδες αίματος στην στολή του πατέρα μου αν ήταν απλώς ατύχημα;» αποδεικνύει τον παραπάνω ισχυρισμό.
Ο πατέρας μου μού έμαθε ότι πατριωτισμός δεν είναι το μίσος για τον άλλον
Το χρονικό μιας κρίσης που πλήρωσαν με τη ζωή τους τρεις συμπατριώτες μας
Ήταν Δεκέμβριος του 1995, ένα τουρκικό εμπορικό πλοίο, με το όνομα “Φιγκέν Ακάτ”, προσάραξε κοντά στη βραχονησίδα Ανατολική Ίμια, εκπέμποντας σήμα κινδύνου. Τότε πήγαν ελληνικά ρυμουλκά για να το αποκολύσουν αλλά ο Τούρκος πλοίαρχος αρνήθηκε τη βοήθεια, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή.
Τελικώς, δύο ελληνικά πλοία ρυμουλκούν το τουρκικό φορτηγό και το οδηγούν στο λιμάνι Κιουλούκ της Τουρκίας, αλλά ήταν πλέον ξεκάθαρο, ότι υπάρχει θέμα κυριαρχίας με τις βραχονησίδες Ίμια, όπως διαμήνυσε άλλωστε και το τούρκικο Υπουργείο Εξωτερικών.
«Οι βραχονησίδες Ίμια είναι καταχωρισμένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπουντρούμ (Αλικαρνασσού) και ανήκουν στην Τουρκία», με το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών, μία μέρα αργότερα να απορρίπτει την τουρκική διακοίνωση. Το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών, έχοντας αντιληφθεί τα «παιχνίδια» της Τουρκίας, ζητά αυξημένα μέτρα επαγρύπνησης στην περιοχή των Ιμίων από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Το πρωί της Τρίτης 30 Ιανουαρίου 1996 και συγκεκριμένα στις 11:00 η κρίση στις βραχονησίδες Ίμια βρίσκεται στο «κόκκινο», καθώς στο ΓΕΕΘΑ καταφθάνουν πληροφορίες ότι Τούρκοι κομάντος αποβιβάζονται στη Μικρή Ίμια. Σύντομα το Ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού , με μέλη του πληρώματος, τον υποπλοίαρχο Χριστόδουλο Καραθανάση, τον υποπλοίαρχο Παναγιώτη Βλαχάκο και τον αρχικελευστή Έκτορα Γιαλοψό, απογειώνεται από τη φρεγάτα «Ναυαρίνο» για να επιβεβαιώσει την πληροφορία.
Λίγη ώρα αργότερα, το πλήρωμα του ελικοπτέρου αναφέρει ότι εντόπισε περί τους 10 Τούρκους κομάντος με τη σημαία τους. Δίνεται εντολή να επιστρέψει στη βάση του κι ενώ πετά μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος αναφέρει βλάβη και χάνεται από τα ραντάρ.
Δυστυχώς αργότερα θα ανασυρθούν νεκρά και τα τρία μέλη του πληρώματος. Όσον αφορά τις αιτίες πτώσης του ελικοπτέρου διατυπώθηκαν διάφορες απόψεις αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί μία σίγουρη απάντηση, με την επίσημη άποψη του κράτους να είναι ότι το σκάφος κατέπεσε λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου.
Όσα χρόνια και αν περάσουν, στην Ελλάδα θα κυριαρχεί πάντα η άποψη ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε είτε από το Τουρκικό Ναυτικό είτε από τους Τούρκους καταδρομείς που υπήρχαν πάνω στο νησί και ότι το γεγονός αποκρύφτηκε, προκειμένου να λήξει η κρίση και να μην οδηγηθούν οι δύο χώρες σε γενικευμένη σύρραξη. Ή ακόμα και σε πόλεμο.