Με τις συνεχείς εξαγγελίες κυβερνήσεων, δήμων κλπ για απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, είναι απολύτως λογικό να μην βλέπουμε τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα να βγάζουν για πάνω από 10 χρόνια ακόμα. Mόλις πριν από λίγες μέρες είχαμε κι εμείς τις δικές μας εξαγγελλίες για πράσινο δακτύλιο στο κέντρο της Αθήνας. Κι όμως ο πλέον κατάλληλος άνθρωπος για το θέμα, οι προβλέψεις του οποίου έχουν την μεγαλύτερη βαρύτητα από όλων, έχει διαφορετική εκτίμηση.
Ο Elon Musk, μιλώντας στο ετήσιο συνέδριο των μετόχων της Tesla, προέβλεψε πως θα χρειαστούν 30-40 χρόνια για να εξαφανιστούν όλα τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης και να αντικατασταθούν με ηλεκτροκίνητα. Η εκτίμησή του δεν είναι και τόσο απαισιόδοξη για τους θιασώτες της ηλεκτροκίνησης, αν υπολογίσουμε τον όγκο των οχημάτων που κυκλοφορούν στον πλανήτη.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 2 δισεκατομμύρια ενεργά οχήματα στον πλανήτη, χωρίς αυτά που είναι σε μουσεία, συλλογές ή είναι ακινητοποιημένα, και τα ηλεκτροκίνητα είναι λιγότερα από το 1%. Δηλαδή ακόμα κι αν αυτή τη στιγμή αντικαθιστούσαμε 100 εκατομμύρια συμβατικά αυτοκίνητα με ηλεκτρικά μέσα σε διάστημα ενός έτους, θα θέλαμε 20 χρόνια με αυτόν τον ρυθμό. Εξού και η πρόβλεψη των 30-40 ετών από τον Elon Musk.
Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν πολλά στην ηλεκτροκίνηση και δεν χάνουν την ευκαιρία να δηλώσουν πως βάζουν στόχο για πλήρη εξηλεκτρισμό της γκάμας τους, ακόμα και πριν το 2025. Όμως όλα αυτά δεν είναι τίποτα άλλο από πρόθεση να μείνουν μπροστά στις τεχνολογικές εξελίξεις αγνοώντας τα πραγματικά μεγέθη της οικονομίας.
Αν δούμε ακόμα και σήμερα το πώς κατανέμονται οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, θα δούμε μια εξαιρετικά διαφοροποιημένη ταξινόμηση. Υπάρχουν, και θα υπάρξουν περισσότερες χώρες στο μέλλον, όπου τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι περισσότερα από τα εσωτερικής καύσης, οπως η Νορβηγία. Υπάρχουν χώρες με σημαντικές ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως οι ΗΠΑ και κάποιες χώρες της βόρειας και δυτικής Ευρώπης και τέλος υπάρχουν χώρες που δεν υπάρχουν καθόλου ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι υποδομές τους δεν αναμένεται να εκσυχρονιστούν σε τέτοιο βαθμό στο άμεσο μέλλον ώστε να μπορούν να τα φιλοξενήσουν στους δρόμους τους.
Υπάρχει ένα σαφές χάσμα μεταξύ αναπτυγμένου και αναπτυσσόμενου κόσμου, ακόμα και στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και αυτός είναι ένας παράγοντας που δεν πρέπει να μην υπολογίζεται για πολύ ακόμα.
Υπάρχουν ακόμα παράγοντες που μπορεί να παρατείνουν τη σχετικά αισιόδοξη εκτίμηση του Elon Musk. Η διάθεση των αποβλήτων που αφήνουν πίσω τους τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι μια μεγάλη σπαζοκεφαλιά, ειδικά οι παλιές μπαταρίες, ενώ ακόμα και οι πιο ανεπτυγμένες χώρες δεν έχουν ακόμα την υποδομή δικτύου ηλεκτροδότησης για αποτελεσματικό ανεφοδιασμό πολλών αυτοκινήτων ταυτόχρονα.