Όταν έκαναν την εμφάνιση τους τα apps, δηλαδή οι εφαρμογές για φορητές συσκευές, η αύξηση της δημοτικότητας τους ήταν ιδιαίτερα μεγάλη και ταχύτατη πολύ απλά γιατί διευκολύνουν στην καθημερινή χρήση τους. Ιδίως όταν ψάχνεις κάτι που είναι απλό και εύκολο. Για παράδειγμα, ποια παιχνίδια φιλοξενεί η επόμενη αγωνιστική του Champions League και του Europa League. Ή τι καιρό θα κάνει αύριο. Με το κατάλληλο app βρίσκεις πολύ γρήγορα την πληροφορία.
Το πρόβλημα είναι πως τα apps είναι πλέον υπερβολικά πολλά. Οι περισσότεροι έχουν περισσότερα από 70-80 εφαρμογές εγκατεστημένες στο smartphone τους και πλέον είναι δύσκολο να θυμηθείς τι έχεις εγκαταστήσει και ποιο είναι το app το κατάλληλο για να βρεις αυτό που θες. Προσωπικά, την έχω «πατήσει» τόσες πολλές φορές που στο τέλος καταλήγω να μπαίνω από τον browser του smartphone και να βλέπω απευθείας την ιστοσελίδα που με ενδιαφέρει και να μην ασχολούμαι με το app. Ειδικά, αν η ιστοσελίδα είναι mobile responsive, τότε πρακτικά είναι το ίδιο πράγμα με το να έχεις ανοικτό το app. Και γι’ αυτό αρκετοί υποστηρίζουν ότι η βιομηχανία των apps έχει ως βασικό ανταγωνιστή την τάση τα sites να είναι mobile responsive.
Όμως, υπάρχει και μία άλλη «απειλή», η οποία μοιάζει και πιο ενδιαφέρουσα: τα chatbots, δηλαδή προγράμματα που προσομοιάζουν μια φυσική συζήτηση με άνθρωπο μέσω του Διαδικτύου. Αυτή τη στιγμή, τα πιο γνωστά είναι τα chatbots που χρησιμοποιούν το Facebook Messenger, αλλά και το Allo της Google. Πρακτικά, στο chatbot κάνεις μία ερώτηση -είτε γραπτή είτε χρησιμοποιώντας τη φωνή σου αν και τα ελληνικά δεν υποστηρίζονται σε όλες τις περιπτώσεις- και το πρόγραμμα σου απαντά!
Ουσιαστικά, το chatbot ψάχνει για τις πληροφορίες που ζητάς από το site που χρησιμοποιεί αυτή την τεχνολογία και το φέρνει πίσω.
H «μόδα» των chatbots είναι από τις «καυτές» σε παγκόσμιο επίπεδο αν σκεφτεί κανείς ότι ο Λευκός Οίκος έχει ήδη αποκτήσει το δικό του chatbot, ενώ Facebook, Google και Microsoft ετοιμάζονται να επενδύσουν αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια στη συγκεκριμένη αγορά καθώς θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο όχι μόνο αναζητούμε πληροφορίες στο Διαδίκτυο αλλά και κάνουμε αγορές ή παραγγελίες.
Ακόμη και στην Ελλάδα έχουν κάνει αρκετά chatbots την εμφάνιση τους, ενώ μέχρι και κλειστή ομάδα στο Facebook (Bots Greece) έχουμε δει. Όσον αφορά τι μπορείς να κάνεις, υπάρχουν αρκετά παραδείγματα.
Αν ψάξεις στο Facebook Messenger το @athmessenger τότε θα σου ανοίξει το bot του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» και θα μπορέσεις πολύ εύκολα και γρήγορα να ενημερωθείς για την πτήση που σε ενδιαφέρει, αρκεί να πληκτρολογήσεις τον αριθμό της! Ή να μάθεις για τα καταστήματα στο ΔΑΑ. Γενικώς, οι αεροπορικές εταιρείες είναι μεγάες φαν των chatbots καθώς τα χρησιμοποιούν εταιρείες όπως η KLM και η Austrian Airlines.
Μία άλλη ενδιαφέρουσα περίπτωση ήταν στο πρόσφατο Navarinο Challenge που υπήρχε chatbot, δημιουργημένο από την εταιρεία MPASS, μεσω του οποίου ο κάθε συμμετέχων μπορούσε να μάθει τον προσωπικό χρόνο του, πληκτρολογώντας στο Messenger τον αριθμό του!
Αρκετές περισσότερες πληροφορίες προσφέρει ο Botakis, ένα chatbot της Crowdpolicy που είναι ένας «Κρητικός» με χαρακτηριστικό μουστάκι που απαντά σε κάθε είδους ερώτηση. Ακόμη, αναπτύσσεται αλλά τον καιρό στο Χαλάνδρι μία χαρά μπορείς να τον μάθεις, απλά κάνοντας τη συγκεκριμένη ερώτηση!
Πέραν από πληροφορίες, όμως, μπορείς να κάνεις και άλλα πράγματα. Όπως, για παράδειγμα, να παραγγείλεις φαγητό μέσα από το chatbot του Forky ή από το Facebook Messenger του deliveras.gr. Σταδιακά, είναι βέβαιο ότι όλες αυτές οι online υπηρεσίες και ειδικά ότι έχει να κάνει με το delivery θα προσφέρονται και μέσω ενός chatbot.
Από το παιχνίδι δεν λείπει και η Google και όσοι έχουν χρησιμοποιήσει το Allo που είναι ένας «έξυπνος» ψηφιακός βοηθός καταλαβαίνουν που το πάνε οι κολοσσοί των ψηφιακών τεχνολογιών. Προς το παρόν, γράφεις τις ερωτήσεις, μετά θα τις λες και έρχονται πολλά ακόμη από πίσω. Δεν είναι μακριά η ημέρα που ο προσωπικός και «έξυπνος» προσωπικός βοηθός σου θα είναι στο αυτί σου!