Όσο βολικές και διασκεδαστικές είναι οι διαδικτυακές αγορές, αλλά τόσο γίνονται επικίνδυνες. Χρειάζεται προσοχή διότι μπορούμε να εκτεθούμε σε απατεώνες και να χάσουμε χρήματα σε ψεύτικες προσφορές, μαϊμού προϊόντα ή ψεύτικα ηλεκτρονικά καταστήματα. Παρακάτω ρίχνουμε μία ματιά σε 5 σημάδια που μας προειδοποιούν πως κάτι πάει στραβά. Σημάδια που δεν πρέπει να αγνοήσουμε ώστε να είμαστε ασφαλείς στην επόμενη αγορά.
Δεν υπάρχουν στοιχεία επικοινωνίας εξυπηρέτησης πελατών
Κατά τις ηλεκτρονικές αγορές, πιθανότατα θα χρειαστείς την υποστήριξη πελατών για να ολοκληρώσεις την παραγγελία ή τη βοήθειά τους για τυχόν προβλήματα που μπορεί να προκύψουν κατά τη χρήση των προϊόντων. Σε αντίθεση με ένα κανονικό κατάστημα, έχεις πλήρη εξάρτηση από την υποστήριξη πελατών που προσφέρεται στο διαδίκτυο. Οφείλεις να ελέγχεις πάντα αν ένα ηλεκτρικό κατάστημα παρέχει στοιχεία επικοινωνίας αναφορικά με την υποστήριξη πελατών. Στη συνέχεια, διάβασε τις κριτικές του καταστήματος για να διαπιστώσεις αν η εξυπηρέτηση πελατών είναι αξιόπιστη. Κάνε αγορές μόνο σε καταστήματα που προσφέρουν εξαιρετική υποστήριξη πελατών.
Προσφορές που φαίνονται πολύ καλές για να είναι αληθινές
Όλοι θέλουν μία έκπτωση αναφορικά με την αγορά τους. Η έκπτωση εξοικονομεί χρήματα ή επιτρέπει να ψωνίζεις περισσότερα εντός του μπάτζετ σου. Ωστόσο δεν αξίζει κάθε προσφορά. Μερικές είναι πιο ριψοκίνδυνες. Τα ψεύτικα ηλεκτρονικά καταστήματα χρησιμοποιούν συχνά τις πενιχρές τιμές ως δόλωμα. Πουλάνε προϊόντα χαμηλές ποιότητας ή μπορεί να μην έχουν καθόλου προϊόντα. Έτσι κάνεις μια αγορά αλλά δεν λαμβάνεις ποτέ τα προϊόντα που έχεις παραγγείλει.
Πώς θα σώζεις λεφτά κάθε μήνα
Μη κρυπτογραφημένος ιστότοπος
Ένα από τα βασικά μέτρα για ασφαλείς διαδικτυακές αγορές είναι να μη ψωνίζεις ποτέ σε ιστότοπο που δεν είναι κρυπτογραφημένος. Ελέγχεις πάντα τη διεύθυνση URL για να βεβαιώθεις ότι ο ιστότοπος είναι ασφαλής. Το πρωτόκολλο (το πρώτο μέρος της διεύθυνσης URL) θα πρέπει να είναι HTTPS και όχι HTTP. Ένας κρυπτογραφημένος ιστότοπος έχει επίσης ένα εικονίδιο κλειδωμένου λουκέτου μπροστά από τη διεύθυνση URL. Όταν πραγματοποιείς συναλλαγές σε μη ασφαλείς ιστότοπους, οι χάκερ μπορούν εύκολα να υποκλέψουν τις προσωπικές και οικονομικές πληροφορίες σου καθώς μεταφέρονται στον διακομιστή. Αυτό σε κάνει επιρρεπή σε διάφορες διαδικτυακές απάτες, όπως κλοπή ταυτότητας, απάτη, κακόβουλο λογισμικό, απειλές στον κυβερνοχώρο κλπ.
Ασυνήθιστοι τρόποι πληρωμής
Καθυστέρησε την αγορά σου αν το ηλεκτρονικό κατάστημα απαιτεί να χρησιμοποιείς εντολές χρημάτων όπως τραπεζικά εμβάσματα, κρυπτονομίσματα ή επιλογές πληρωμής P2P. Είναι αδύνατον να πάρεις τα χρήματά σου πίσω αν έχεις πρόβλημα. Η ασφαλέστερη επιλογή πληρωμής για ηλεκτρονικές αγορές είναι η πιστωτική κάρτα, καθώς δεν συνδέεται άμεσα με τον τραπεζικό σου λογαριασμό και μπορείς να επικοινωνήσεις με τον πάροχό σου για επιστροφή χρημάτων σε περίπτωση προβλημάτων με την αγορά. Μην χρησιμοποιείς την χρεωστική σου κάρτα καθώς είναι συνδεδεμένη με τον λογαριασμό σου.
Ένας ιστότοπος που ζητάει παρά πολλές πληροφορίες
Είναι φυσιολογικό τα ηλεκτρονικά καταστήματα να ζητούν πληροφορίες όπως το όνομα, το email ή τον αριθμό τηλεφώνου και τη διεύθυνση παράδοσης για να διευκολύνουν την εκπλήρωσης της παραγγελίας. Θα σου ζητηθεί επίσης να εισάγεις τα οικονομικά σου στοιχεία στο ταμείο. Ωστόσο, αν ζητηθούν πρόσθετες πληροφορίες, όπως τον αριθμό κοινωνικής ασφάλισης και τα στοιχεία τραπεζικού λογαρισμού θα πρέπει να προσέξεις.