Όταν κάποιος ξεκινάει με έναν υπολογιστή στο σπίτι του και μετά από σχεδόν 20 χρόνια έχει μια περιουσία που εκτιμάται γύρω στα 146 δις δολάρια, σίγουρα έχει μια ενδιαφέρουσα ιστορία να πει. Ο συγγραφέας Brad Stone την αφηγείται στο βιβλίο του “Amazon Unbound” όπου και επικεντρώνεται στα στοιχεία εκείνα που έκαναν τον Jeff Bezos επαναστατικό σαν manager καταφέρνοντας να σκεφτεί σπάζοντας τα παραδοσιακά στεγανά της επιχειρηματικής σκέψης. Άραγε μπορούμε να μάθουμε κάτι από την αιρετική του προσέγγιση;
Η τυχαιότητα παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στον τρόπο διοίκησης του Bezos, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αφήνει τα πράγματα στην τύχη. Κάθε Τετάρτη έχει ένα δίωρο meeting με managers διαφόρων τομέων και επειδή προφανώς δεν μπορεί να τους δει όλους με τέτοιο όγκο προσωπικού, εφαρμόζει το σύστημα της «ρουλέτας» οι υπέυθυνοι τομέων χωρίζονται με χρώματα ανάλογα τον τομέα και κάθε βδομάδα κληρώνονται 200 managers που συμμετέχουν στο meeting. Η τυχαιότητα εξασφαλίζει μια πιο σφαιρική αντίληψη της εταιρείας και σπάει το πάτερν της ρουτίνας που έχει κάποιος στο μυαλό του.
Όταν ο Bezos συμμετείχε στον σχεδιασμό του πρώτου Kindle, είχε συμπεριλάβει κι ένα μικρόφωνο. Αυτό δεν είναι περίεργο, το περίεργο ήταν ότι το πρώτο Kindle δεν υποστήριζε κάποια λειτουργία ήχου, απλά ο Bezos σκεφτόταν ήδη την επόμενη γενιά της συσκευής. Το να σχεδιάζεις το μεθεπόμενο βήμα είναι κάτι που σε προφυλάσσει από πολλές κακοτοπιές επιχειρηματικά. Κυρίως γιατί είναι το πιο σωστό plan B σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά. Αντί να αλλάξεις εντελώς πορεία και να χάσεις πολύτιμο χρόνο και χρήμα, προχωράς στο επόμενο κεφάλαιο, το οποίο έχεις ήδη γράψει.
Κάθε νέο προϊόν που βγαίνει στην αγορά συνοδεύεται από μια σειρά ερωταπαντήσεων γύρω από αυτό. Τι προσφέρει σε σχέση με τον ανταγωνισμό, πόσο καλύτερο είναι από τον προκάτοχό του και γενικά τα χαρακτηριστικά του. Αυτό για την Amazon δεν είναι κάτι που συνοδεύεται με το λανσάρισμα, αλλά είναι κομμάτι που προηγείται του σχεδιασμού. Έτσι το αποτέλεσμα δεν είναι απλά ένα καλύτερο προϊόν, αλλά το καλύτερο δυνατό.
Μερικές φορές οι καλύτερες ευκαιρίες για δουλειά ή πρόσληψη, ανάλογα με τη θέση σου, είναι μέσα στην ίδια σου την εταιρεία. Σε πολλά project που απαιτούσαν ξαφνικά νέο αίμα, η Amazon έβαλε εσωτερική «αγγελία» αντλώντας εργατικό δυναμικό από άλλους τομείς. Είναι μια έξυπνη κι εύκολη λύση, τα προσόντα και οι ικανότητες των υπαλλήλων είναι γνωστά και δοκιμασμένα και οι εσωτερικές αλλαγές είναι μια καλή ευκαιρία για τόνωση των προσωπικών φιλοδοξιών.
Ο Bezos μπορεί τα τελευταία χρόνια ο ρόλος του να ήταν περιορισμένος στη λήψη σοβαρών αποφάσεων, όμως δεν δεν έχανε ευκαιρία να «λερώσει» τα χέρια του. Για πολύ καιρό διατηρούσε ταυτόχρονα και τον τίτλο του τεχνικού συμβούλου. Η γείωση με την πραγματική εταιρεία, στα πρότυπα της πραγματικής οικονομίας, δίνει καλύτερη εικόνα του τι ακριβώς συμβαίνει στην εταιρεία. Τα προβλήματα εντοπίζονται πιο γρήγορα και οι λύσεις δίνονται πιο αποτελεσματικά.