Eίναι μία από τις χαρακτηριστικότερες ταινίες για την πτώση του τείχους του Βερολίνου, πρόκειται για μια συγκλονιστική και σκοτεινή χιουμοριστική ταινία σε σκηνοθεσία Βόλφγκανγκ Μπέκερ, που κυκλοφόρησε το 2003. Με φόντο την πτώση του Τείχους του Βερολίνου και την επακόλουθη επανένωση της Γερμανίας, το έργπ συνδυάζει αριστοτεχνικά το προσωπικό δράμα με τα ιστορικά γεγονότα, προσφέροντας μια μοναδική οπτική για τις «σεισμικές» αλλαγές που έλαβαν χώρα στην Ανατολική Ευρώπη στα τέλη του 20ου αιώνα.
Στο Βερολίνο για το Final 4 αλλά και για πλήρη ταξιδιωτική εμπειρία
Πρωταγωνιστούν οι Ντάνιελ Μπρουλ, Κάτριν Ζας, Chulpan Khamatova, Maria Simon and Florian Lukas. Την μουσική της ταινίας έγραψε ο Γιάν Τιρσέν. Κέρδισε έξι βραβεία, μεταξύ αυτών και εκείνο της Καλύτερης Ταινίας για το 2003, στα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου, καθώς επίσης και άλλα εννέα γερμανικά. Ακόμα ήταν υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας και για το βραβείο Όσκαρ της ίδιας κατηγορίας. Οι κριτικοί επαίνεσαν τη δυναμική της ταινίας να εξισορροπεί το χιούμορ με τις συναισθηματικές στιγμές, δημιουργώντας μια ιστορία που είναι ταυτόχρονα διασκεδαστική και σκεπτόμενη.
Για την υπόθεση
Στο Ανατολικό Βερολίνο του 1989 η Κριστιάνε Κέρνερ, ταυτισμένη με τη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας και υποστηρίκτρια του Κόμματος, παθαίνει καρδιακή προσβολή και πέφτει σε κώμα, όταν βλέπει τον γιο της Αλεξάντερ να συμμετέχει σε μια πορεία ενάντια στην κυβέρνηση και να ξυλοκοπείται από αστυνομικούς.
Όταν συνέρχεται έπειτα από μήνες που βρισκόταν σε κώμα, ο γιατρός ανακοινώνει στον Αλεξάντερ και στην αδερφή του Αριάνε, πως οποιοδήποτε σοκ μπορεί να είναι καθοριστικό για τη ζωή της μητέρας τους. Στο μεταξύ όμως η Γερμανία έχει ενοποιηθεί, το καθεστώς έχει καταρρεύσει και το Τείχος έχει πέσει. Ο Αλεξάντερ αποφασίζει να αναπαραστήσει την Ανατολική Γερμανία μέσα στο δωμάτιο της μητέρας του, χωρίς να της πει τι έχει συμβεί, ώστε να μην υπάρξει κάποια δυσάρεστη εξέλιξη στην υγεία της. Κάποια στιγμή η Κριστιάνε βγαίνει, χωρίς να την αντιληφθούν οι υπόλοιποι έξω από το σπίτι και αντικρίζει δυτικά αυτοκίνητα, διαφημίσεις δυτικών καταστημάτων όπως το IKEA, με αποκορύφωμα ένα ελικόπτερο που μεταφέρει ένα κομμάτι από άγαλμα του Λένιν.
Όταν το Βερολίνο αναπνέει, η υπόλοιπη Ευρώπη μελανιάζει
Είναι εξαιρετικά ενδιαφέροντα τα θέματα και τα μοτίβα της ταινίας, καθώς εξερευνά επιδέξια θέματα μνήμης, απώλειας και τον προσωπικό αντίκτυπο της πολιτικής αλλαγής. Η ταινία εξετάζει πώς τα άτομα και οι κοινωνίες θυμούνται το παρελθόν συχνά με νοσταλγία, και πώς αυτές οι αναμνήσεις διαμορφώνουν την ταυτότητά τους.
Για τον Άλεξ, η ΛΔΓ αντιπροσωπεύει την παιδική του ηλικία και τον δεσμό με τη μητέρα του, ενώ για την Κριστιάνε συμβολίζει το έργο της ζωής και την ιδεολογική της δέσμευση. Η ταινία αναδεικνύει επίσης τους παραλογισμούς και τις αντιφάσεις τόσο του σοσιαλιστικού καθεστώτος όσο και του καπιταλιστικού συστήματος που το αντικαθιστά.
Επίσης, η ταινία καταγράφει αυτή τη μεταβατική περίοδο με αξιοσημείωτες λεπτομέρειες, από τον πολλαπλασιασμό των δυτικών καταναλωτών αγαθών στην εξαφάνιση των σοσιαλιστικών συμβόλων. Αυτή η αυθεντικότητα είναι εν μέρει ο λόγος που η ταινία απήχησε τόσο βαθιά στο κοινό στη Γερμανία και σε όλο τον κόσμο. Παρείχε ένα ανθρώπινο πρόσωπο στα αφηρημένα και συχνά ταραχώδη ιστορικά γεγονότα της εποχής.
Για επίλογο, να αναφέρουμε ότι παραμένει μια σημαντική ταινία για την ικανότητά της να περιγράφει μια κομβική στιγμή στην ιστορία μέσα από το φακό μιας βαθιάς προσωπικής ιστορίας. Η εξερεύνηση του αντίκτυπου της πολιτικής αλλαγής στις ατομικές ζωές προσφέρει καθολικές γνώσεις για την ανθρώπινη κατάσταση, καθώς οι θεατές γελούν και κλαίνε με τον Άλεξ και την οικογένειά του, καλούνται επίσης να αναλογιστούν τις δικές τους αναμνήσεις και τους τρόπους με τους οποίους η ιστορία διαμορφώνει τη ζωή τους.