Όσο σουρεαλιστικός ακούγεται ο τίτλος της ταινίας «Η αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού» με πρωταγωνιστή τον «τρελάρα» Τζιμ Κάρεϊ και την πάντα ευαίσθητη Κέιτ Γουίνσλετ, άλλο τόσο σουρεαλιστική μοιάζει και η ζωή του Γιώργου Λάνθιμου που ξεκίνησε να κατακτήσει τα παρκέ του μπάσκετ (λόγω του μπασκετμπολίστα πατέρα του της ομάδας του Παγκρατίου και παίκτη της Εθνικής Ελλάδος Αντώνη Λάνθιμου ο οποίος έφυγε από τη ζωή μόλις λίγες ημέρες πριν τη βραδιά των Όσκαρ), μετά το ξανασκέφτηκε, πήγε να κατακτήσει τον κόσμο του κινηματογράφου και ευτυχώς... ΔΕΝ το ξανασκέφτηκε!
Προς το παρόν μένει σταθερός και πιστός, σχεδόν ταγμένος σε αυτό που ξέρει να κάνει καλύτερα, να κινηματογραφεί. Ξέρει όμως, αλήθεια, να το κάνει καλύτερα; Γιατί αν το ήξερε, δεν θα είχε κερδίσει τα όσκαρ –ή έστω κάποια- για τις 10 υποψηφιότητες που είχε στα φετινά βραβεία της Ακαδημίας; Ή μήπως δεν πάει έτσι; Γιατί αν το σκεφτείς καλύτερα, ο Λάνθιμος δεν κέρδισε Όσκαρ που θα τον βοηθούσε να περάσει στο πάνθεον ενός από τους καλύτερους σκηνοθέτες του σήμερα. Η πρωταγωνίστριά του Ολίβια Κόλμαν στην ταινία «Η Ευνοούμενη» ήταν η... ευνοούμενη και κράτησε τη δόξα για... πάρτη της, μην ξεχνώντας –βέβαια- να αναφέρει στον ευχαριστήριο λόγο της («ευχαριστώ τη μαμά, τον μπαμπά, τον σύζυγο, τον Θεό που με έκανε όμορφη και ταλαντούχα») το όνομα του Γιώργου Λάνθιμου αλλά και το πόσο καλός σκηνοθέτης για την ταινία ήταν.
Πέραν τούτου όμως, ο Λάνθιμος πουθενά. Πουθενά! Σχετικό και αυτό! Γιατί ο Λάνθιμος για να φτάσει μέχρι τα σκαλοπάτια της σκηνής των Όσκαρ, είχε σαρώσει προηγουμένως όλα τα βραβεία κινηματογραφικών φεστιβάλ και κορυφαίων διοργανώσεων διεθνώς. Έχουμε και λέμε: Το 2009, η ταινία του «Κυνόδοντας» κέρδισε το βραβείο "Prix Un Certain Regard" στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών του 2009. Στις 25 Ιανουαρίου 2011 ανακοινώθηκε πως ο «Κυνόδοντας» είναι υποψήφιος για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας 2010. Στις 10 Σεπτεμβρίου 2011 τιμήθηκε με το Βραβείο Osella Καλύτερου Σεναρίου στο Φεστιβάλ της Βενετίας για την ταινία «Άλπεις», το 2015 με το Βραβείο Κριτών του Φεστιβάλ Καννών για την ταινία «Ο Αστακός» και το 2018 με τον Αργυρό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας, για την ταινία «Η Ευνοούμενη».
Με τέτοιο βιογραφικό είχαμε αξιώσεις από τον Λάνθιμο. Ξαφνικά, όλοι οι Έλληνες έγιναν Λανθιμικοί και είχαν μάλιστα και άποψη για εκείνον. Οι δυσνοήτες ιστορίες κάποιων ταινιών του και η ιδιαίτερη σκηνοθετική του τακτική, απέκτησαν φαν και ας μην καταλάβαιναν όλοι τα μηνύματα που ήθελε να περάσει ο σκηνοθέτης μέσα από τα πλάνα του. Τι σημασία είχε; Σημασία είχε ότι ένας Έλληνας έμπαινε στο «λόμπι» των κορυφαίων δημιουργών του πλανήτη στο χώρο του κινηματογράφου. Θα περπατούσε στο κόκκινο χαλί, θα καθόταν δίπλα στους σταρ του σινεμά και θα συνέτρωγε μαζί τους. Μόνο που κανείς δεν σκέφτηκε ότι όλα αυτά, ο Λάνθμος τα έχει φάει με το κουτάλι τα τελευταία χρόνια. Αλλά τι σημασία έχει και αυτό; Τζερτζελές να γίνεται και όλα τα άλλα είναι ελάχιστης σημασίας.
Ο Λάνθιμος όμως, γύρισε στο Λονδίνο όπου ζει με τη σύζυγό του Αριάν Λαμπέντ από το Λος Άντζελες και τη βραδιά απονομής των βραβείων Όσκαρ χωρίς χρυσό αγαλματίδιο. Και εδώ έρχεται η... αιώνια λιακάδα του καθαρού μυαλού του για να παρέμβει και να μην αφήσει τα πράγματα στην τύχη τους. Κακά τα ψέματα! Ο Γιώργος Λάνθιμος έφτασε στην πηγή, δεν ήπιε νερό, όμως στο μέλλον δεν σκοπεύει απλά να παρακολουθεί τα γεγονότα αλλά να είναι ο πρωταγωνιστής τους.
Με όρεξη για δουλειά
Η αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού μεταφράζεται στη ζωή και την ιδιοσυγκρασία του Γιώργου Λάνθιμου με τον πλέον φυσικό τρόπο. Αιώνια θα παλεύει για την ταινία εκείνη που θα τον καθιερώσει ως έναν από τους καλύτερες σκηνοθέτες της γενιάς του. Η λιακάδα του μυαλού του έχει να κάνει κυρίως με το φως που πάντα θα τον καθοδηγεί για να κάνει μεγάλα πράγματα στον κινηματογράφο και να ξεχωρίζει πάντα ενώ το καθαρό μυαλό του, θα το χρησιμοποιεί πάντα για το επόμενο μεγάλο του πρότζεκτ. Όπως αυτό που ετοιμάζει τώρα και που είχε στα σκαριά πριν καν ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των φετινών Όσκαρ.
Ο Γιώργος Λάνθιμος έχει ήδη ριχτεί στη δουλειά για την τέταρτη αγγλόφωνη ταινία του που θα αποτελεί μία διασκευή του μυθιστορήματος «Pop. 1280» του Τζιμ Τόμσον. Ο Λάνθιμος, που δεν αφήνει απολύτως τίποτα στην τύχη του, έχει αναλάβει την παραγωγή, όχι βέβαια μόνος αφού είναι πολλά τα λεφτά... Άρη, αλλά μαζί με τους κολοσσούς κινηματογραφικών παραγωγών Imperative Entertainment, Element Pictures και Discovery Productions.
Ο Λάνθιμος δεν επιδιώκει να έχει την... παρθενογένεση αφού το συγκεκριμένο μυθιστόρημα, που είχε κυκλοφορήσει το 1964, έγινε το 1981 ταινία από τον Μπερτράν Ταβερνιέ. Ο δημιουργός είχε δώσει στην ταινία το όνομα «Coup De Torchon» που στα ελληνικά είχε μεταφραστεί ως «Το ξεκαθάρισμα» και σ’ αυτό πρωταγωνιστούσαν ο Φιλίπ Νουαρέ και η Ιζαμπέλ Ιπέρ). Πρόκειται για την ιστορία ενός σερίφη μιας μικρής πόλης ο οποίος είναι διεφθαρμένος και κυνηγάει την επανεκλογή του. Αυτός θα είναι και ο «καμβάς» πάνω στον οποίο θα «ζωγραφίσει» για ακόμα μία φορά κινηματογραφικά ο Λάνθιμος ο οποίος σκοπεύει να γράψει εκ νέου το σενάριο. Λέτε ο Λάνθιμος να τρέχει για να προλάβει τα επόμενα βραβεία της Ακαδημίας; Και αν όντως καταφέρει να ολοκληρώσει την ταινία, θα πάρει επιτέλους το πολυπόθητο αγαλματίδιο που τόσο πολύ λαχταρούμε ως έθνος;