Με τον εμφατικό τίτλο “Sake Viva” το ιαπωνικό υπουργείο οικονομικών κάλεσε τους νέους ηλικίας 20-39 ετών να καταθέσουν ιδέες που θα βοηθήσουν την ενίσχυση των πωλήσεων αλκοολούχων ποτών. Η ανάγκη που προκάλεσε αυτή την επαναστατική πολιτική των Ιαπώνων, είναι η πανδημία και τα lockdown που από όσο φαίνεται είχαν μόνιμες επιπτώσεις στις συνήθειες των νέων.
Οι νέοι σταμάτησαν να πίνουν αλκοόλ όταν έκλεισαν τα μπαρ και δεν γύρισαν σε αυτά όταν άνοιξαν. Αν στην εξίσωση βάλουμε και το ότι ο πληθυσμός της Ιαπωνίας γερνάει συνεχώς, τότε καταλαβαίνουμε ότι η κατάσταση είναι δραματική για τα δημόσια έσοδα που βασίζονται στην ειδική φορολογία του αλκοόλ.
Σύμφωνα με τις αρχές, η κατανάλωση αλκοόλ ανά Ιάπωνα, έπεσε από τα 100 λίτρα τον χρόνο, στα 75 μέσα σε διάστημα 25 ετών. Σε δημόσια έσοδα και σε πλήγμα στον προϋπολογισμό, αυτό μεταφράζεται σε μόλις 1,7% συμμετοχή του αλκοόλ στα φορολογικά έσοδα, ενώ ήταν 3% το 2011 και 5% το 1980.
Ενώ τα δημόσια έσοδα μοιάζουν με τον μεγάλο στόχο, οι ιαπωνικές αρχές υποστηρίζουν ότι αυτό είναι το λιγότερο. H δραματική μείωση του αλκοόλ σημαίνει ότι υπάρχει κρίση στην κοινωνικοποίηση των νέων, κάτι που από μόνο του έχει τεράστιες διαστάσεις. Χωρίς τους νέους να βγαίνουν έξω και να διασκεδάζουν, πάντα με τη συνοδεία 2-3 ποτών, η ιαπωνική υπογεννητικότητα και η γήρανση του πληθυσμού θα ενισχυθούν. Ενώ όλοι εκτιμούν ότι οι εργαζόμενοι θα γίνουν λιγότερο παραγωγικοί χωρίς τα παραδοσιακά after work drinks.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι η καμπάνια του ιαπωνικού υπουργείου οικονομικών είναι ανεύθυνη και από τη στιγμή που αυτή η καμπάνια απευθύνεται σε νέους μπορεί να δημιουργηθεί μια γενιά αλκοολικών που θα έχει τα ακριβώς αντίθετα από το επιθυμητό αποτέλεσμα. Εκτός από το δραματικό κοινωνικό αποτύπωμα του αλκοολισμού, αποτελεί και μια πληγή για την οικονομία αφήνοντας έξω από την παραγωγή ικανούς εργαζόμενους, ενώ η δημιουργία οικογενειών πάει περίπατο.
Ελπίζουμε οι ιαπωνικές αρχές να βρουν τη χρυσή τομή και την ακρίβεια που έχει ο χρονισμός βαλβίδων στα υψηλόστροφα μοτέρ τους και να τονώσουν την οικονομία, αλλά και την πεσμένη ψυχολογία των νεαρών Ιαπώνων.