-Μιας που ανέφερες τις αποκαλύψεις που έχουν γίνει τελευταία, εσύ έχεις νιώσει ποτέ ότι κάποιος προσπάθησε να σε εκμεταλλευτεί;
Εγώ ήμουν πολύ επιθετικό παιδί από πάντα. Και, όσο πιο μικρός, τόσο πιο επιθετικός. Μεγαλώνοντας μαλακώνω πολύ και χαίρομαι για αυτό. Είμαι περήφανος για το μαλάκωμά μου. Είναι από τις κατακτήσεις για τις οποίες μπορώ να νιώσω υπερηφάνεια. Αλλά η επιθετικότητα ήταν βοηθητική στα πρώτα χρόνια, γιατί δημιουργούσε ένα πέπλο προστασίας. Υπήρχε μία αίσθηση ότι «Αν με πειράξεις, δε θα περάσεις καλά μαζί μου». Δεν ήμουν ένα εύκολο παιδί. Οπότε, αυτό κάπως οριοθέτησε και τους άλλους γύρω μου. Τώρα, για να μην παρεξηγηθώ, οι κανόνες λειτουργίας των πραγμάτων, οι νόμοι, οι δομές, η κοινωνική ευαισθησία οφείλει να λειτουργεί κυρίως για ανθρώπους που, για οποιονδήποτε λόγο, δεν μπορούν να προστατέψουν τον εαυτό τους μόνοι τους. Άρα, αν εγώ είχα μία εκ χαρακτήρος επιθετικότητα που μου δημιουργούσε μία προστασία απέναντι σε ανθρώπους που μπορεί να θέλανε να με εκμεταλλευτούν, αυτό δε σημαίνει ότι είναι υποχρεωτικό να το έχει ο καθένας. Υπάρχουν άλλοι άνθρωποι που ο χαρακτήρας τους είναι πολύ ευάλωτος. Που δεν ξέρουν να προστατευτούν. Και εκεί συνήθως βρίσκει πάτημα κάποιος που θέλει να εκμεταλλευτεί. «Μυρίζει», είναι σαν το bullying. Ξέρουν τα παιδιά στο σχολείο ποιον θα βάλουν στόχο. Δε φταίει ο στόχος που τον βάζουν στόχο. Δε φταίει που δεν έχει βρει τρόπο να προστατευτεί. Μακάρι να είχε βρει και, κανονικά, κοινωνικά θα έπρεπε ταυτόχρονα να μιλάμε και για αυτό, πώς θα εφοδιάσουμε τους ανθρώπους, πέρα από τις δομές που θα τους προστατεύουν, και πώς θα χτίζουμε χαρακτήρες που θα μπορούν να προστατέψουν τον εαυτό τους. Αλλά δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι αυτήν την ικανότητα και κυρίως αυτούς πρέπει να προστατέψουμε. Εγώ -τονίζω ότι- έτυχε να έχω έναν χαρακτήρα που με προστάτευε.
-Έχουμε ακούσει μέχρι και περιστατικό περί αυνανισμού μέσα στο θέατρο μπροστά σε ηθοποιό. Πόσο εύκολο είναι να συμβεί; Για τον κόσμο που δε γνωρίζει, ποια είναι η διαδικασία της οντισιόν; Είναι ένας σκηνοθέτης και ένας ηθοποιός μόνοι στον χώρο;
Όχι, δεν είναι τόσο εύκολο και γι’ αυτό δεν είναι πολλά τα περιστατικά. Τα περιστατικά είναι λίγα σε σχέση με την πραγματικότητα και με τα χρόνια. Μιλάμε για 2-3 δεκαετίες πίσω σε κάποια περιστατικά. Μέσα σε αυτά τα 20-30 χρόνια, τα περιστατικά για τα οποία μιλάμε είναι πολύ ελάχιστα, γιατί ακριβώς δεν είναι τόσο απλό, τόσο εύκολο. Από την άλλη μεριά, δεν είναι τόσο εύκολο και ταυτόχρονα είναι πολύ εύκολο, όπως σε οποιονδήποτε χώρο. Είναι τουλάχιστον υποκριτικό να κάνουμε ότι αυτά συμβαίνουν μόνο στο θέατρο. Σε χώρους όπου δεν υπάρχει κιόλας καμία δύναμη επωνυμίας -γιατί εμένα αν με πειράξει κάποιος, έχω κι ένα βήμα, ενδιαφέρει η γνώμη μου-, αν ήμουν υπάλληλος σε μία πολυεθνική και λεγόμουν κάπως αλλιώς και δεν ήταν γνωστό το όνομά μου, φαντάζομαι ότι θα είναι αδύνατον σχεδόν να καταγγείλω τον προϊστάμενό μου ότι, κάθε φορά που πάω στον εκτυπωτή, μου βάζει χέρι. Είμαι σίγουρος ότι συμβαίνει, όμως. Είμαι σίγουρος ότι είναι ατελείωτα τα περιστατικά των ανθρώπων που δέχονται καθημερινά παρενοχλήσεις ή ψυχολογική κακοποίηση ή κακή χρήση της εξουσίας από τους προϊστάμενούς τους, στα οποία δεν μπορούν να αντιδράσουν ούτε να καταγγείλουν.
Κι εκεί κάπως βολεύεται και η κοινωνία με το να ασχολείται με τους χώρους του θεάματος, γιατί με αυτόν τον τρόπο κάνει ότι ενδιαφέρθηκε, αδιαφορώντας πλήρως ταυτόχρονα για όλους τους υπόλοιπους χώρους όπου κανείς δεν μπορεί να πει τίποτα. Αλλά, εντάξει. Ελπίζω ότι παρ’ όλα αυτά, το οστικό κύμα που παρασύρει τα πράγματα προς διάφορες πλευρές, θα βοηθήσει όλους τους ανθρώπους, όπου κι αν βρίσκονται να είναι πιο μαχητικοί απέναντι στο τι τους συμβαίνει και θα βάλει όρια στους ανθρώπους που δεν έχουν από μόνοι τους.
-Γιατί πιστεύεις ότι ακόμα και στο 2022 θεωρείται ταμπού να καταγγείλεις ότι έχεις δεχτεί σεξουαλική παρενόχληση;
Η κοινωνία είναι μία μεγέθυνση της ύπαρξής μας. Ό,τι συμβαίνει έξω, συμβαίνει μέσα μας. Όλα είναι κομμάτι του εαυτού μας. Ακόμα και ο πόλεμος είναι κομμάτι ενός εσωτερικού πολέμου μας. Το πολύ δύσκολο είναι να αντιμετωπίσει κανείς τον εαυτό του. Να ξέρει τι συμβαίνει, τι του γίνεται, πού αρχίζει και πού τελειώνει η επιθυμία του, πού αρχίζει και πού τελειώνει η ενοχή του. Αυτό δυσκολεύει πολλούς ανθρώπους να εκφραστούν και να απεγκλωβιστούν από κακοποιητικές καταστάσεις. Οι κακοποιητικές καταστάσεις ξεκινούν πολύ συχνά από το σπίτι. Τα παιδιά κακοποιούνται πολύ συχνά από τους γονείς τους. Και δεν εννοώ σεξουαλικά, εννοώ ψυχολογικά. Κι αυτό, η κακοποίηση, μέχρι πριν μερικά χρόνια ήταν ένας κοινός τόπος διαπαιδαγώγησης. Τώρα έχει αρχίσει να μη μας αρέσει.
Άρα, λοιπόν, πώς θα βρω τη δύναμη να αντιδράσω σε κάτι ή να μιλήσω για κάτι αν δεν έχω λύσει μέσα μου το «Ωχ, δεν είναι σωστό, δεν είναι αυτός ο τρόπος, δε φταίω εγώ που μου συμβαίνει, άρα θα το καταδικάσω, άρα θα διεκδικήσω το δίκιο μου». Είναι μία σειρά από βήματα. Αν κάπου στην πορεία αυτά τα βήματα δε λειτουργήσουν σωστά, αν κάπου στραβώσει το πόδι μου και θεωρήσω «Ε καλά, φταίω κι εγώ λίγο», αν διαστρεβλώνεται τη γνώμη μου και λέω «Α, δεν είναι ακριβώς κακοποίηση αυτό που μου έκανε», αν κάπου μπερδεύω την κατάχρηση εξουσίας με την επιβολή του ηγέτη, αν οι έννοιες της πατρικής φιγούρας είναι λίγο πειραγμένες και νομίζω ότι κάποιος λειτουργεί προστατευτικά που μου ουρλιάζει κάθε μέρα γιατί κι εγώ δεν τα κάνω ακριβώς σωστά τα πράγματα, έχει πολύ χώρο μέχρι να τα βάλεις καλά τα πράγματα στη θέση τους και να θέσεις τα όρια και επομένως να καταλαβαίνεις πότε κάτι ξεφεύγει από τα όρια και να μιλήσεις για αυτό.
Για χρόνια οι γυναίκες θεωρούσαν αυτονόητο ότι φταίνε που κάποιος τους φέρεται υποτιμητικά, σεξιστικά. Πολύ συχνά οι ίδιες γυναίκες στις οποίες θα περιέγραφαν το περιστατικό, θα έλεγαν «Ναι, αλλά κι εσύ, εντάξει τώρα, είσαι ωραία κοπέλα, δεν πρόσεξες και λίγο πώς πήγες». Οπότε έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε ως γονείς στο να μεγαλώνουμε παιδιά που να ξεχωρίζουν τα όρια. Τα όρια της προσωπικής ευθύνης, τα όρια της εξουσίας που μπορεί να έχει κάποιος πάνω μας και να μη δημιουργούνται τέτοια μπερδέματα.