Ο πατέρας του Γαλλικού Νέου Κύματος (το γνωστό και ως Nouvelle Vague) στον σύγχρονο κινηματογράφο πέθανε σε ηλικία 91 χρόνων νωρίς το πρωί. Οι ταινίες του έχουν γίνει μάθημα για τους νέους σκηνοθέτες ανά τον κόσμο και η ματιά του άφησε ιστορία στην αισθητική της εικόνας. Τα θέματα του ήταν πάντα κατά των ταμπού της κοινωνίας και προσπαθούσαν να απελευθερώσουν τον άνθρωπο από την καταπίεση και την μικροπρέπεια. Το έργο του έδωσε πνοή και κουράγιο σε πολλούς ανερχόμενους σκηνοθέτες της νέας γενιάς και ακόμη και σήμερα οι ταινίες του θεωρούνται μοντέρνες και πολύ προχωρημένες για την εποχή τους. Την είδηση του θανάτου του, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, γνωστοποίησε πρώτη η γαλλική εφημερίδα Liberation.
Ο Jean-Luc Godard στη διάρκεια της καριέρας του σκηνοθέτησε πάνω από 100 ταινίες με την πρώτη του έχει θέσει τις βάσεις για όλο το νέο κύμα. Μιλάμε για την καταπληκτική ταινία Breathless. To 1968 ξεχώρισε τον εαυτό του από το Νέο Κύμα του Γαλλικού κινηματογράφου και ίδρυσε την κινηματογραφική ομάδα Dziga Vertov Group, γυρνώντας πολύ πρωτοποριακές ταινίες μαζί με τον συνάδελφο του Jean-Pierre Gorin. Οι ταινίες που έκαναν ήταν όλες ανώνυμες και είχαν θέμα τους κυρίως πολιτικά ζητήματα τη εποχής όπως ο Μαρξισμός. Σύμφωνα με δημοψήφισμα του έγκυρου Βρετανικού Ινστιτούτου κινηματογράφου (BFI), βγήκε τρίτος ανάμεσα στους δέκα καλύτερους σκηνοθέτες όλων των εποχών.
Η ταινία του Breathless έχει επίσης ψηφισθεί από πολλούς κινηματογραφικούς κριτικούς σαν μία από τις πιο διαχρονικές ταινίες όλων των εποχών. Άλλες σημαντικές και πολύ διάσημες ταινίες του είναι το Pierrot le Fou και το Le Mepris. Ο ίδιος είχε πάντα το δικό του ιδιαίτερο στυλ κινηματογράφησης και πάντα οι δουλειές του έφεραν την σφραγίδα μίας ανεξάντλητης πρωτοτυπίας. Το 2018 είχε αρνηθεί πρόσκληση από την Αγία Πετρούπολη λόγω των συνθηκών κράτησης του συναδέλφου του, Ουκρανού σκηνοθέτη, Oleg Sentsov. Ο Godard έχει αφήσει το στίγμα του στον κινηματογραφικό κόσμο με μία σειρά από πολιτικοποιημένες ταινίες που άλλαζαν σε ύφος ανά δεκαετία δημιουργίας. Το προτέρημα του ήταν πως ο ίδιος εξελισσόταν συνέχεια, πάντα ενημερωμένος με τα σύγχρονα δεδομένα του σινεμά.
Anna Karina and Michel Subor, behind the scenes of Jean-Luc Godard's LE PETIT SOLDAT, 1960. pic.twitter.com/xH3a2a5UcP
— MUBI (@mubi) April 10, 2019
Προς το τέλος της καριέρας του δεν σταμάτησε στιγμή να πειραματίζεται, μάλιστα η τελευταία του περίοδος κατηγορήθηκε από κριτικούς πως ήταν αδύνατον κανείς να την παρακολουθήσει. Αυτή την τελευταία περίοδο της ζωής του έκανε δύο ταινίες με τίτλο Film Socialisme και Adieu au langage.
Δύο ακραία πειραματικές ταινίες που όμως δείχνουν πως ο Godard ποτέ ουσιαστικά δεν έπαψε να «ψάχνεται» σαν δημιουργός. Σε αυτές τις ταινίες δοκίμασε πολύ την βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας. Υπήρξε από την αρχή συντάκτης του πολύ σημαντικού περιοδικού Cahiers du Cinema το οποίο έδινε για δεκαετίες τον παλμό στις νέες τάσεις του avant garde κινηματογράφου.
⚫ Jean-Luc Godard est mort https://t.co/gDLynUc7Ta pic.twitter.com/LQ5DXWPgap
— Libération (@libe) September 13, 2022
Τη δεκαετία του 1960 γύρισε μια σειρά πρωτότυπων και πρωτοποριακών ταινιών με καταιγιστικό ρυθμό και σενάριο. Το Le Petit Soldat είχε λογοκριθεί έως το 1963 καθώς απέδιδε στη γαλλική κυβέρνηση βασανισμούς. Η συγκεκριμένη ταινία έγινε αφορμή να γνωρίσει ο Godard τη μελλοντική σύζυγό του, Anna Κarina, αλλά και να δημοσιοποιήσει τον διασημότερο αφορισμό του, το «Cinema is truth at 24 frames a second». Ο κινηματογραφικός κόσμος αποχαιρετά τον μεγάλο σκηνοθέτη ο οποίος πιθανότατα θα ταφεί στο Παρίσι.